Onderzoek: Glasvezel groeit in Nederlandse huishoudens

13 april 2016

glasvezel-veenendaal-ReggefiberSteeds meer Nederlandse huishoudens nemen een glasvezelverbinding. Dit blijkt uit recente cijfers van de telecomexperts van Telecompaper. De toenemende adoptie van glasvezel door consumenten staat wel in contrast met een minder hard groeiende uitrol.

 

Nederlandse consumenten kiezen steeds vaker voor een glasvezelverbinding voor supersnel internet, aldus het onderzoek van de telecomexperts. In de maand maart van 2016 passeerde het aantal Nederlandse huishoudens met een glasvezelverbinding voor de eerste maalt het miljoen abonnees. Sinds maart 2015 kwamen er ongeveer 200.000 nieuwe glasvezelabonnees bij. Dit is opmerkelijk, zo stellen de experts, omdat de uitrol al enkele jaren achterloopt. Op de totale Nederlandse breedbandmarkt had glasvezel in 2015 een marktaandeel van ruim 13 procent.

chart (1)

Marktaandelen

Uit het onderzoek blijkt verder dat Reggefiber de grooste netwerkleverancier is als het gaat om glasvezelverbindingen naar consumenten of FttH. De leverancier, sinds kort volledig eigendom van KPN, geeft aan dat ruim 900.000 consumenten via zijn netwerk een abonnement met een glasvezelaanbieder heeft afgesloten. De penetratie van Reggefiber groeide in het vierde kwartaal van 2015 naar 40 procent. Moederbedrijf KPN geeft geen cijfers. De overige 100.000 glasvezelabonnees betrekken hun diensten, aldus Telecompaper, van CIF en kleinere lokale netwerken. Vooral gemeentes, maar ook provincies, rollen de laatste tijd eigen glasvezelnetwerken uit. Op dit moment kan dit in ongeveer 229 gemeenten, aldus het onderzoek.