ACM: Zakelijke glasvezelmarkt groeit flink

8 april 2016

kabel-die-de-grond-in-gaat_v2425_alignedDe Nederlandse zakelijke glasvezelmarkt groeit flink, maar hoeft voorlopig niet te worden gereguleerd. Dit stelt telecomtoezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Belangrijkste motief is het ontbreken van een dominante positie binnen dit marktsegment.

 

 

In een ontwerp-marktbesluit over regulering van de zakelijke glasvezelmarkt stelt de telecomtoezichthouder dat de zakelijke markt voor glasvezelverbindingen flink toeneemt. Aan het eind van het vorig jaar waren er 75.000 zakelijke aansluitingen. De toezichthouder verwacht dat dit tot eind 2018 doorgroeit naar 90.000 aansluitingen. De Nederlandse zakelijke glasvezelmarkt is wel beperkt. Niet alle telecomaanbieders, zoals Tele2 en Vodafone, hebben eigen uitgebreid glasvezelnetwerk naar bedrijfsterreinen. KPN en Eurofiber beschikken bijvoorbeeld wel over een uitgebreid netwerk. Toch, zo stelt de ACM, hoeven telecomaanbieders zich geen zorgen te maken over het ontbreken van een grootschalig zakelijk glasvezelnetwerk. Zij kunnen gewoon verbindingen inkopen bij de grotere aanbieders en zo glasvezeldiensten aanbieden aan bedrijven die niet op hun eigen netwerk zijn aangesloten.

Geen regulering noodzakelijk
De ACM vindt daardoor dat er voorlopig nog geen sprake hoeft te zijn van regulering van de zakelijke glasvezelmarkt en bij een of meerdere zakelijke glasvezelaanbieders toegang af te dwingen. Telecomaanbieders kunnen in voldoende mate toegang tot netwerken inkopen. Hierdoor komt er toch meer concurrentie binnen dit marktsegment en meer keus leidt tot lagere prijzen en een beter dienstverlening, aldus de ACM. Bedrijven kunnen op deze manier toch profiteren van hoogwaardige en supersnelle datadiensten en vaste telefonie via glasvezel. Wel geeft de ACM zakelijke glasvezelpartijen de mogelijkheid om te reageren op dit ontwerp-marktbesluit.