Onderzoek: RCS goede stap tegen dalende inkomsten uit messaging

7 april 2016

metropcs-rcs-620Rich Communication Services (RCS) kunnen mobiele operators helpen bij het bestrijden van de dalende inkomsten uit messaging door de concurrentie van OTT-aanbieders. Dit stellen de marktonderzoekers van ABI Research. Wel maken zij er de kanttekening bij dat het aanbieden van RCS niet helemaal zaligmakend is.

Uit het onderzoek komt onder meer naar voren dat RCS vooral interesse krijgt van die mobiele operators die overschakelen op IP gebaseerde IMS-netwerken en diensten als VoLTE-uitrollen. Op dit moment ligt, mondiaal gezien, de uitrolratio van IMS-netwerken op 41 procent. De meeste activiteit vindt plaats in de regio’s Noord-Amerika en West-Europa. De meeste implementatie van RCS voor messaging vindt daarom ook in deze gebieden plaats. Inmiddels genereren RCS-diensten ongeveer 32 procent van de mondiale omzet aan messaging-diensten. Tegen 2021 zal dit 72 procent zijn, aldus het rapport. De totale omzet uit RCS groeit van 23,6 miljard dollar in 2015 naar 40,1 miljard dollar in 20121.

Dalende messaging-inkomsten zetten door
Hoewel RCS als een goed alternatief wordt gezien als om de dalende inkomsten uit messaging tegen te gaan, geven de onderzoekers wel aan dat dit soort diensten toch niet de dalende inkomsten een halt kunnen toeroepen. Tussen 2016 en 2021 blijft de mondiale messaging-markt met 4 procent dalen. Sommigen zien de uirol van RCS als een wanhopige actie van mobiele operators om de concurrentie van diensten als WhatsApp en WeChat een halt toe te roepen. Ook is het vaak nog moeilijk om RCS te implementeren. Zo ondersteunt de iPhone deze diensten niet en hebben veel mobiele operators dus nog geen IMS-netwerk uitgerold. `een IMS-netwerk is de basisvoorwaarde voorRCS. Wel putten de onderzoekers nog hoop uit de plannen van Google rondom IMS. Hoewel Google liefst een andere technologie gebruikt, WebRTC, heeft Google wel interesse in RCS. Ondersteuning door Google kan meer mobiele operators ervan overtuigen hun netwerken toch te optimaliseren voor de messaging-dienst.

Advertenties