Gartner: Smartphoneverkopen dalen in 2016

5 april 2016

Indian-smartphone-usersDe wereldwijde smartphoneverkoop krijgt dit jaar te aken met een dipje. Dit stelt marktspecialist Gartner in een recent onderzoek. De verkopen in volwassen markten blijven dalen, terwijl de stijgende verkoop in opkomende markten nu ook lijkt te stagneren.

 

Volgens het rapport van de marktonderzoekers neemt de mondiale smartphoneverkoop in 2016 met enkele procentpunten toe in plaats van de dubbele cijfers van de afgelopen periode. Zij verwachten, op basis van de gegevens uit hun onderzoek, dat dit jaar de mondiale smartphonemarkt met 7 procent groeit ten opzichte van 2015. In totaal gaan er dit jaar 1,5 miljard smartphones over de toonbank. In totaal worden er dit jaar 1,9 miljard mobiele telefoons verkocht. Het merendeel hiervan dus smartphones, maar ook feature phones zijn blijkbaar nog steeds in trek. Wel is de dubbele groei, aldus, het onderzoek, tot een einde gekomen. Werd hiervoor vroeger de tegenvallende economie als oorzaak aangewezen, is dit nu volgens Gartner niet meer het geval. De experts leggen nu vooral de oorzaak bij een stagnerende verkoop in de twee grootste markten China en Noord-Amerika. De verkoop in deze markten ligt, met een respectievelijke groei van 0,7 en 0,4 procent, vrijwel plat.

Schermafbeelding 2016-04-04 om 09.27.16

Volwassen markten maken pas op de plaats
Wanneer de specialisten specifiek kijken naar de ontwikkelingen in de volwassen markten als Noord-Amerika, West-Europa en Japan, signaleren dat eindgebruikers steeds langer vasthouden aan hun mobiele telefoons. Aangezien abonnementen van mobiele operators steeds ingewikkelder worden, blijven eindgebruikers in deze markten vasthouden aan hun bestaande device. Zeker nu zij ook de levensduur van deze devices kunnen rekken door software-updates. Daarnaast stappen in deze markten eindgebruikers steeds minder over van een basis smartphone naar een high-end model.

Opkomende markten stagneren ook
Ook de verkoop in opkomende markten gaan in 2016, ondanks een toenemende groei, stagneren. In de periode 2016-2019 zullen in de regio Azië -Pacific ongeveer 150 miljoen eindgebruikers voorlopig niet upgraden naar een smartphone. Dit hangt vooral af of de combinatie van functionaliteit en prijs van low-cost smartphones pas voldoende is voor een upgrade. Prijzen van low-cost smartphones dalen op dit moment nog niet snel om voor eindgebruikers in opkomende markten te laten overstappen van feature phones naar smartphones. Deze prijs moet nog tot onder de 50 dollar dalen voor deze doelgroepen. Wel geven de onderzoekers dat dit niet voor iedere opkomende markt geldt; in India neemt het mobiele telefoongebruik nog steeds toe en dus ook de verkoop van smartphones. In 2016 stijgt daar de smartphoneverkoop met 29 procent en blijft de komende twee jaar met dubbele cijfers stijgen.

Advertenties