Telecompaper: Nederlandse breedbandmarkt blijft groeien

4 april 2016

breedband-internet-kabelsBreedbandverbindingen zijn in Nederland nog steeds gewild. Dit constateren de telecomexperts van Telecompaper in hun laatste kwartaalonderzoek naar de toestand van de Nederlandse breedbandmarkt. In nam het aantal verbindingen licht toe ten opzichte van een jaar eerder.

 

In het afgelopen jaar groeide de Nederlandse markt voor breedbandverbindingen met 3,1 procent ten opzichte van 2014. In totaal noteerden de onderzoekers in december 2015 7,149 miljoen breedbandaansluitingen in ons land, aldus het kwartaalonderzoek over Q4 2015. In het laatste kwartaal van 2015 nam het aantal verbindingen met 0,8 procent toe. De breedbandmarkt boekte, naar schatting, in heel 2015 een omzet van 1,84 miljard euro. Dit was 1,6 procent meer dan in 2014. In Q4 2015 bedroeg de omzet 459 miljoen euro. De onderzoekers constateren wel dat de Nederlandse breedbandmarkt, bij bezit van 92,4 procent, wel verzadigd blijkt.

 

chart

Groei en marktleiders
De groei van het aantal breedbandverbindingen werd nog steeds veroorzaakt door de toename van het aantal glasvezel- en kabelverbindingen. De daling van het aantal koperen DSL-verbindingen wordt hierdoor verder worden geaccepteerd. Het aantal glasvezelverbindingen steeg in het afgelopen jaar met 6,4 procent naar een marktaandeel van 13 procent. Het aantal kabelverbindingen nam met 0,1 procent toe in 2015 tot een totaal van 3,299 miljoen verbindingen. Breedband via DSL daalde met 0,2 procent naar een totaal van 2,89 miljoen verbindingen. Het marktaandeel van DSL op de Nederlandse breedbandmarkt kwam uit op 40,5 procent. Ziggo is de grootste leverancier van breedbandverbindingen met een marktaandeel van 43,4 procent. KPN, inclusief submerken Telfort, XS4LLen Edutel, nam toe en kwam eind 2015 uit op 40,7 procent. 0,2 procent meer dan in 2014.

Toekomstige ontwikkeling
De onderzoekers van Telecompaper constateren dat dit jaar, ondanks de verzadiging, de Nederlandse breedbandmarkt blijft toenemen; met 2,5 procent. Ook blijven glasvezel en kabel nog steeds groeien, zodat de daling van DSL gecompenseerd blijft. Tussen 2016 en 2020 zal de gemiddelde jaarlijkse groei van de Nederlandse breedbandmarkt  met 1,4 procent blijven toenemen.

Advertenties