Mobiele advertenties in apps brengen steeds meer op

29 maart 2016

blog-dominos_mobile_app2Mobiele advertenties in apps brengen steeds meer op. Onderzoekers van Juniper Research verwachten dat de totale opbrengst van mobiele advertenties via mobiele apps de komende vier jaar meer dan verdrievoudigd. Vooral sociale media-apps brengen veel op.

 

Uit onderzoek van de experts blijkt onder meer dat zij verwachten dat de omzet uit mobiele advertenties via mobiele apps in 2020 een omvang heeft van 44 miljard dollar. In 2015 werd nog 13 miljard dollar aan omzet dit soort mobiele advertenties in de boeken bijgeschreven. Vooral toepassingen als contextuele data en real time locatiegegevens dragen flink bij aan de groei van mobiele advertenties via mobiele apps. Adverteerders krijgen hierdoor veel meer de beschikking over interessante gegevens van mobiele app-gebruikers, waardoor advertenties veel persoonlijker zijn. Ook geven mobiele apps steeds vaker gegevens over de interesse van de eindgebruikers en zelfs politieke voorkeuren. Dit geeft natuurlijk wel te denken over de inbreuk op de privacy die mobiele apps steeds meer maken.

Social media-apps meest interessant
Uit het onderzoek blijkt verder dat vooral mobiele apps voor social media voor adverteerders het meest interessant zijn voor het verspreiden van hun boodschappen en het vergaren van data. De omzet per eindgebruiker voor mobiele advertenties in mobiele social media-apps zijn, aldus Juniper Research, de afgelopen maanden met 60 procent toegenomen. Vooral Facebook is erg interessant en wordt veel gebruikt. Daarnaast constateren de specialisten dat sociale mobiele apps steeds meer functionaliteit toevoegen die ervoor zorgt dat de kracht van deze apps toeneemt. De apps woren niet alleen meer peer-to-peer communicatietools, maar eigenlijk stand alone platforms. Voor adverteerders is dit natuurlijk een goede ontwikkeling. Wel zijn er bedrijven die ook de invloed van advertenties binnen hun mobiele apps proberen terug te dringen. Een voorbeeld hiervan is Pinetrest. De app-aanbieders proberen hiermee te voorkomen dat eindgebruikers ook mobiel steeds vaker adblockers gaan gebruiken.

Indoorlocaties volgende stap
Tot slot constateren de marktonderzoekers in hun rapport dat indoorlocaties de volgende goudmijn voor mobiele advertentie-aanbieders gaan worden. Zeker nu binnen locaties, zoals winkels, meer en meer WiFi, bluetooth beacons en Ultra Wide Band worden gebruikt om klanten aan te trekken. Hierdoor ontstaan ook daar mobiele advertentiemogelijkheden en mogelijkheden om eindgebruikers e volgen in hun koopgedrag.

Advertenties