Home > Branchenieuws > Onderzoek: Handsetsubsidies zijn enorm aan het veranderen

Onderzoek: Handsetsubsidies zijn enorm aan het veranderen

21 maart 2016

smartphonesSubsidies van mobilele handsets door mobiele operators zijn op dit moment sterk aan het veranderen. Dit stellen de marktexperts van IDATE in een recent onderzoek. Volgens hen is het oude subsidiemodel echt verleden tijd en komen nieuwe op; al dan niet met een retro-gevoel.

 

Handsetsubsidies door mobiele operators maken de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling door. Dit stelt het onderzoek van de Franse marktexperts . Zij vinden dat het tijd is om uit te zeken of het oude handsetsubsidiemodel van de mobiele operators, die hen ooit veel nieuwe mobiele eindgebruikers opleverde en zo ervoor zorgen dat netwerkinvesteringen relatief snel werden terugverdiend, op de schop moet. Zeker nu andere spelers meer kapitaliseren op het device en mobiele operators dreigen te veranderen in alleen leveranciers van verbindingen of ‘dump pipes’.

schema_Rethinking_handset_1

Nieuwe strategie noodzakelijk
De onderzoekers constateren dat mobiele operators, als het gaat om handsetsubsidies van bijvoorbeeld smartphones, steeds meer concurrentie krijgen van derden. Vooral gaat het hierbij om de leveranciers van de handsets zelf en de aanbieders van OTT-diensten. Hierdoor zijn mobiele operators genoodzaakt na te denken over hun subsidies. Veel mobiele operators hebben daarom deze subsidies, ook om hun verkoop- en marktetingdiensten te stroomlijnen, meer in lijn gebracht met hun concurrenten. De meeste mobiele operators bieden, zo geven de experts als voorbeeld, nu ook sim-only aan, waardoor eindgebruikers zich niet meer verplicht voelen om een hele contractduur van een abonnement, dat zij in combinatie met hun device kregen geleverd, uit te dienen. Of mobiele operators kiezen ervoor om alleen nieuwe of bestaande eindgebruikers zwaar te subsidiëren. De onderzoekers constateren dat de door mobiele operators steeds meer hun subsidiestrategie bepalen aan de hand van hun marktaandeel. Het subsidiëren van handsets is, aldus IDATE het meest belangrijk voor het verkrijgen van nieuwe eindgebruikers. Deze moeten in staat worden gesteld om alle eigenschappen van de moderne mobiele netwerken, zoals 4G en VoLTE, te kunnen gebruiken.

Concurrentie leidt tot retro-reactie
Concurrentie blijft daarbij van de handsetfabrikanten, zo constateren de specialisten. Deze fabrikanten veren de druk bij mobiele operators op door ook zelf nieuwe strategieën ontplooien. Een voorbeeld hiervan i het oprichten lokale merken waarmee eindgebruikers zich kunnen identificeren, zoals in China, en de exclusieve verkoop van de devices online of via speciale retail. De reactie van mobiele operators, zo stellen de specialisten van IDATE tot slot is eigenlijk een retro-reactie. Ook zij gaan weer eigen merken mobiele toestellen voeren. In tegenstelling tot de eerste ‘eigen’ mobiele handsets van mobiele operators, die juist veel handsets wilden verkopen die zich helemaal aan het ecosysteem van de mobiele operator conformeerden, zijn deze nieuwe branded toestellen meer bedoeld om goedkopere aanbiedingen te zijn en zo een alternatief te vormen voor de dure smartphonemerken. Hiermee kunnen de mobiele operators voordeel genieten van die eindgebruikers die graag een gesubsidieerd toestel willen hebben en die dat niet willen, aldus de specialisten. Tot stellen zij dat de komst van 5G opnieuw voor een heroverweging gaat zorgen op het gebied van de financiering van mobiele handsets. Dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat financiering door mobiele operators voor eindgebruikers weer eens interessant zou kunnen zijn.

Advertenties
Categorieën:Branchenieuws