Strategy Analytics: Mobiele NFC-betalingen nemen eindelijk toe

18 maart 2016

nfcDe wereldwijde mobiele markt voor NFC-betalingen lijkt eindelijk zijn momentum te bereiken. Dit stellen de specialisten van Strategy Analytics in een recent onderzoek. Wel moet dit type betalingen de concurrentie aan met draadloze betalingen via pasjes.

Uit het onderzoek van de marktspecialisten blijkt dat het aantal mobiele NFC-betalingen de komende vijf jaar flink gaan toenemen. Tegen 2021 ligt de mondiale waarde van dit soort betalingen op 240 miljard dollar. De belangrijkste oorzaak van deze groei is dat er een toenemende concurrentie is tussen mobiele portemonneetoepassingen van device-fabrikanten als Apple en Samsung, meer aanbiedingen van betaalkaartleveranciers en mobiele operators en een groter wordend contactloze betaalinfrastructuur in de meeste wereldregio’s. Deze ontwikkelingen moeten ervoor zorgen dat handsetgebaseerde in-store NFC-aankopen gaan toenemen.

215798

Onderscheid noodzakelijk
De experts van Strategy Analytics stellen wel dat mobiele NFC-betalingen zich wel moeten gaan onderscheiden van andere vormen van contactloos betalen. Zeker als het gaat om de concurrentie met aanbieders van contactloos betalen via betaalkaarten. Daarom moeten andere mobiele applicaties eindgebruikers ertoe verleiden om juist NFC te gebruiken. Bijvoorbeeld digitale coupons of loyaliteitskaarten. Ook moeten eindgebruikers goed op de hoogte zijn van alle beveiligingsproblematiek rondom NFC-betalen en mobiele portemonnees. Aanbieders zouden daarvoor bijvoorbeeld additionele beveiligingsmethoden kunnen leveren, zoals biometrische authenticatie en tokengebruik.

Advertenties