Telecompaper: Omzet Nederlandse mobiele markt in 2015 minder gedaald

17 maart 2016

main-imageDe omzet van de Nederlandse mobiele markt in 2015 is minder snel gedaald dan in 2014. Dit stellen de telecomspecialisten van Telecompaper in hun overzicht van de Nederlandse mobiele markt over heel 2015. Ook de komende jaren is er weer licht aan de horizon en daalt de omzet uit mobiele diensten steeds minder.

Uit het overzicht van de telecomexperts kan worden geconcludeerd dat de Nederlandse mobiele markt het afgelopen jaar weliswaar opnieuw aan omzet heeft moeten inboeten, maar dat de daling minder hard was dan in 2014. In 2015 daalde de omzet uit mobiele diensten in Nederland met 3,3 procent naar een totaal van 4,9 miljard euro. In 2014 daalde de omzet nog met 7,5 procent. De daling van de omzet is dus gehalveerd. In 2015 was Q4 2015 het meest slechte. In het laatste kwartaal van vorig jaar daalde de omzet met 5,5 procent naar een omzet van 1,2 miljard euro. De onderzoekers geven aan dat de daling van de omzet aan mobiele diensten vorig jaar vooral kwam door een daling van de prijsdruk door sterke concurrentie, minder omzet uit buiten-de-bundelactiviteiten, een veranderend consumentengedrag en lagere roamingtarieven. De dalende inkomsten uit telefonie en sms-versturen worden nog steeds maar deels gecompenseerd door de stijging van het mobiele datagebruik.

 

chart

Omzet van de vier grote operators

De specialisten keken in hun overzicht ook naar de prestaties van de vier grote mobiele operators in ons land; KPN, Vodafone Nederland, T-Mobile en Tele2. Alleen Vodafone Nederland en Tele2 boekten, aldus Telecompaper, in 2015 een omzetgroei. De omzet van Vodafone Nederland steeg met 0,2 procent naar een totaal marktaandeel van 33,6 procent. Tele2 slaagde in het eerste echte jaar van functioneren als volwaardige mobiele operator een marktaandeel te veroveren van 3,4 procent. KPN is, met 41,1 procent marktaandeel, nog steeds marktleider op de Nederlandse markt, maar zag in 2015 wel zijn omzet met 0,6 procent dalen. T-Mobile boekte vorig jaar de slechtste resultaten. De omzet over 2015 daalde met 14,3 procent. Hierdoor daalde het marktaandeel van deze mobiele operator naar 21,9 procent.

Toekomstverwachting
Voor de komende vier jaar, zien de specialisten van Telecompaper wel een blijvende daling van de omzet uit mobiele diensten in Nederland, maar minder hard dan voorheen. Voor dit jaar verwachten de experts dat de omzet in de markt met 1,5 procent daalt naar in totaal 4,9 miljard euro. Evenveel dus dan in 2015. Tegen 2020 krimpt de markt met een gemiddelde van 0,7 procent naar een totale omzet van 4,8 miljard euro. De belangrijkste argumenten voor de daling die de experts aanvoeren, zijn opnieuw een steeds sterkere concurrentie tussen de vier Nederlandse mobiele operators om de gunst van de consument en de verwachting dat de groei in mobiele data nog steeds niet de daling van telefonie en sms helemaal compenseert. Andere factoren die nog een rol spelen zijn de impact van de afschaffing van de roamingkosten binnen de Europese Unie en het groeiende gebruik van OTT-diensten en WiFi als alternatief voor mobiele verbindingen.

Advertenties