Mondiale markt voor wearables spectaculair gegroeid

17 maart 2016

wearablesDe wereldwijde markt voor wearables is in het afgelopen jaar spectaculair gegroeid. Dit blijkt onderzoek van de marktspecialisten van IDC. Nieuwe toepassingen kunnen dit marktsegment in de toekomst nog meer doen groeien.

Uit de resultaten van een onderzoek van de marktexperts naar de mondiale markt voor wearables over het jaar 2015 blijkt dat deze spectaculair is toegenomen. In totaal gingen er dit marktsegment in het afgelopen jaar171,6 procent meer wearables over de toonbank dan in 2014. In totaal ging het hierbij om 78,1 miljoen draagbare slimme devices. Vooral het vierder en laatste kwartaal van het afgelopen jaar was erg succesvol. In totaal gingen er in Q42015 27,4 miljoen wearable devices in de wereld over de toonbank; 1269 procent meer dan in dezelfde periode in 2014.

Verdere groei mogelijk
Uit de resultaten over 2015 constateren de experts dat slimme wearables niet alleen meer voor gadgetfreaks en early adopters zijn, maar ook voor het grote publiek. Bovendien bestaat er, zo stelt IDC, er nog voldoende ruimte binnen dit marktsegment voor nieuwe fabrikanten, soorten devices, appliacties en gebruikersdoelen, zodat dit marktsegment alleen maar kan groeien. Zij voorspellen dus voor wearables een gouden toekomst.

Schermafbeelding 2016-03-16 om 11.03.26

Constante vernieuwingen noodzakelijk
Om deze toekomst te garanderen, moeten aanbieders van dit soort devices wel gaan nadenken over toepassingen, zo gaan de experts verder. Eindgebruikers verwachten volgens hen een constante stroom aan nieuwe toepassingen, waardoor ze hun bestaande devices vervangen of meer gaan gebruiken. Op dit moment is het toepassen van historische data al een goede start, maar adviserende data toepassen is nog beter. Op die manier zorgt de wearable ervoor dat de eindgebruiker krijgt voorgeschreven hoe hij zijn leven bijvoorbeeld gezonder kan maken. Door deze data weer te koppelen met social media, nieuwsvoorziening en navigatietoepassingen, krijgen wearables meer mogelijkheden. Ook zullen wearable-toepassingen zich buiten de huidige pols-devices gaan begeven. De onderzoekers vorspellen meer slimme kledingtoepassingen en eyewear. Hierdoor zijn nog meer consumenten, uit praktische overweging, geneigd zijn een dergelijk device aan te schaffen, zo constateert IDC in het rapport.

Advertenties