Onderzoek: Multiplay-markt staat onder druk

15 maart 2016

Quad-PlayDe tripleplay-markt, waarbij operators of andere aanbieders internet, televisie en vaste telefonie in een bundel aanbieden, raakt verzadigd. Deze diensten uitbreiden met quadplay door mobiele telefonie toe te voegen, geeft ook geen garantie voor succes. Dit stellen de marktspecialisten van Ampère Analysys in een recent onderzoek.

 

Volgens de marktspecialisten raakt de markt voor multiplaydiensten, vooral triple play, in snel tempo verzadigd. Dit gebeurt voornamelijk in volwassen markten als Noord-Amerika en West-Europa. Veel afnemers hebben hun diensten als internet, vaste telefonie en televisie al gebundeld. Hierdoor is voor operators en andere aanbieders de rek uit de groei van het afzetten van deze producten. De onderzoekers stellen dat bundelen van diensten nu ook nadelig is omdat bundels vaak met korting per extra toegevoegde dienst worden aangeboden. Zo blijkt in de West-Europese regio dat operators of andere aanbieders van multiplay-diensten per extra dienst ongeveer 6 dollar per maand aan inkomsten derven dan waneer ze de diensten los aanbieden.

Quadplay niet zaligmakend
Veel operators proberen het probleem van de dalende multiplay-markt op te vangen door mobiele telefonie aan het pakket toe te voegen of quadplay. De onderzoekers niet echt als een goede oplossing die meer succes garandeert. Zo geven zijn aan dat het voor bestaande operators niet altijd een goed idee is om quadplay-bundels aan tripleplay-pakketten toe te voegen. Deze operators hebben vaak al een groot marktaandeel in de andere diensten, internet of vaste telefonie, en het aanbieden van quadplay met mobiele diensten levert hen nauwelijks extra marktaandeel op. Wel levert hen dat, aldus Ampère Analysis, omzetverlies op omdat de omzet per gebundelde dienst daalt in vergelijking met losse diensten.

Positieve eindnoot
Om met een positieve noot te besluiten; het bundelen van diensten zorgt volgens de experts wel voor een hogere ARPU. Dit kan in West-Europa oplopen tot 30 dollar per eindgebruiker of in Noord-Amerika met 40 dollar. Ook kunnen operators en andere aanbieders met het bundelen van diensten zich beter onderscheiden in de markt. Met quadplay kunnen aanbieders van multiplay-diensten tussen de 5 en 14 procentpunten marktaandeel wegsnoepen bij gebundelde diensten ten opzichte van aanbieders die alleen losse diensten aanbieden.

Advertenties