Home > Branchenieuws > Mobiele virtual reality maak komende jaren een flinke sprong

Mobiele virtual reality maak komende jaren een flinke sprong

15 maart 2016

gear_games1-mldi0hfl3vkx4ttdvmigdvlo9emb8l18tphd2rkgl6Mobiele virtual reality (VR)-toepassingen gaan de komende jaren steeds belangrijker worden. Dit stellen de marktonderzoekers van ABI Research in een recent onderzoek.

 

Volgens het onderzoek van de experts is de markt voor mobiele VR-toepassingen rijp om echt van start te gaan. Voor de komende vier jaar, tot 2020, verwachten zij dat dit mobiele marktsegment jaarlijks met 84,5 procent zal groeien. In 202 gaan dan in totaal meer dan 50 miljoen mobiele VR-toepassingen wereldwijd over de toonbank. Volgens de experts is de smartphone een goed platform voor mobiele VR-toepassingen. Deze devices beschikken al over de noodzakelijke power en technologische functionaliteit. Deze onderdelen kunnen, aldus ABI Research, zorgen voor goede virtuele omgevingen met voldoende diepte en daardoor veel entertainmentkwaliteit leveren. Naar mate de technologie van smartphones verder gaat, verwachten de experts dat ook de mobiele VR-toepassingen zich verder ontwikkelen en ervaringen gaan bieden die nu nog alleen aan pc’s en game consoles zijn voorbehouden. Zij verwachten dat deze mobiele toepassingen al voor 2020 worden gerealiseerd.

samsung-gear-vr-most-innovative-companies-of-2015_02

Content en aanbod
De onderzoekers zien als goede mobiele toepassingen voor VR vooral de gamingmarkt als interessant. Dit geldt zowel voor casual games als educationa gaming. Daarnaast zien zij veel toepassingen voor video, zoals 360-graden video. Ook toepassingen op het gebied van augmented reality zijn er geschikt voor mobiele VR, aldus de experts. Inmiddels zijn de eerste fabrikanten al begonnen met het op de markt brengen van mobiele VR-toepassingen, zoals speciale headsets. Smasung introduceerde met de komst van zijn high-end smartphone Galaxy s7 en S7 Edge al de nieuwe Gear VR-headset. Ook LG is al flink bezig op dit terrein; met VR-toepassingen in combinatie met de nieuwe G5-smartphone. Het wachten is nu op Facebook, als eigenaar van Oculus Rift, en Google op de echte toepassingen voor mobiele VR. Hoewel Google met zijn lowbudget toepassing Google Cardboard natuurlijk al langer experimenteert met mobiele VR-toepassingen.

Advertenties
Categorieën:Branchenieuws