KPN gaat komende drie tot vijf jaar strategie aanpassen

7 maart 2016

kpn_tpKPN heeft vandaag een verandering van de strategie voor de komende drie tot vijf jaar aangekondigd. Opnieuw gaat de vaste en mobiele telecomoperator besparingen doorvoeren, maar wil tegelijkertijd meer gaan groeien en innoveren.

 

In een bekendmaking, naar aanleiding van een bijeenkomst voor beleggers en analisten, maakt de operator bekend voor de middellange termijn, ongeveer drie tot vijf jaar, zijn strategie te gaan aapassen. Was de oude strategie gericht op het versterken, vereenvoudigen en doen groeien van de telco, richt de nieuwe te voeren strategie zich meer op vereenvoudigen, groeien en innoveren.

Vereenvoudigen en groeien
Onder vereenvoudigen verstaat KPN voor dit jaar een flinke besparing van de kosten. De verwachte van deze vereenvoudiging zal ongeveer 450 miljoen euro gaan bedragen vergeleken met 2013. Additionele besparingen in de periode 2017-209 moeten 300 miljoen euro opleveren. Eind 2019 moeten er in totaal 750 miljoen euro zijn bespaard. Concreet wil de operator op dit gebied zijn IT-processen en –systemen en netwerkinfrastructuur verder vereenvoudigen en rationaliseren. Naast kostenbesparingen gaat dit, aldus het bericht, ook leiden tot een betere dienstverlening en klanttevredenheid. Welke gevolgen deze operatie heeft voor de werkgelegenheid, maakt KPN niet bekend. Binnen de groeistrategie wil KPN de komende jaren meer klanttevredenheid realiseren. Zij verwachten dat de groei in de consumentenmarkt zich zal doorzetten omdat veel klanten vaker mobiele diensten en vaste diensten gaan combineren in een pakket. Binnen het zakelijk segment, het zorgenkind van de operator, verwacht KPN dat de huidige reorganisatie leidt tot een verbetering van de winstgevendheid en een stabilisatie van de, nu nog dalende, omzet.

Innovatie

Op het gebied van innoveren verwacht KPN de komende jaren de capaciteit van zijn netwerk verder te gaan uitbreiden. Daarnaast wil de operator meer nieuwe diensten gaan ontwikkelen om een betere klantenervaring te kunnen bieden. KPN denkt hierbij aan innovatieve technologie en een grotere glasvezeldekking.

Advertenties