GSMA: Mondiaal aantal mobiele abonnees onder druk van verzadiging

26 februari 2016

UniqueSubs_prWereldwijd neemt het aantal mobiele abonnees nog altijd toe, zo blijkt uit onderzoek dat brancheorganisatie GSMA deze week tijdens het MWC2016 in Barcelona presenteerde. Wel staat de groei onder druk, als steeds meer markten het verzadigingspunt bereiken. Mobiele operators moeten nieuwe bronnen van inkomsten zoeken.

 

Volgens het rapport van de marktexperts van de brancheorganisatie voor de telecomindustrie blijft wereldwijd het aantal mobiele abonnees toenemen. Aan het einde van 2015 noteerden de marktexperts van GSMA Intelligence in totaal 4,7 miljard unieke mobiele abonnees. Dit is ongeveer 63 procent van de totale wereldbevolking. Tussen 2010 en 2015 groeide het wereldwijde aantal mobiele abonnees met 1,5 miljard. Voor de komende vijf jaar, tot 2020, verwachten de experts dat het aantal mobiele abonnees in de wereld blijft toenemen tot 5,6 miljard. Dit staat dan voor 72 procent van de wereldbevolking. Gemiddeld zijn er nu 1.46 simkaartverbindingen per persoon actief.

Cb_Sr_mWEAAxNcC.png-small

 

Verzadiging ligt op de loer
Ondanks de positieve groeicijfers tot 2020, waarschuwen de experts van de GSMA dat er toch een niet helemaal positieve ontwikkeling op de loer ligt. Zij constateren dat de toename van het aantal mobiele abonnees aan het afvlakken is en dus niet meer zeer snel stijgt. De voornaamste ooraak hiervan is dat er in verschillende markten een verzadiging optreedt . Zo is de mobiele abonneemarkt economisch geavanceerde regio’s, in het bijzonder West-Europa en de economische grote landen in de Aziatisch-Pacifische regio, Zuid-Korea, Japan en Australië, al verzadigd en groeit deze nauwelijks meer. Dit betekend dat de verwachte 1 miljard nieuwe mobiele gebruikers vooral uit opkomende mark te komen. Zo zullen tot 2020 China en India ongeveer 45 procent van de abonneegroei voor hun rekening nemen. Vanaf 2020, vooral in China en Brazilië, gaat ook daar een verzadiging van de markt optreden. Bovendien, zo stellen de specialisten, zorgt de groei van het aantal mobiele abonnees in opkomende markten dat er daar ook belangrijke economische en sociale maatregelen moeten worden genomen door het ecosysteem van overheden, operators en andere partijen. Dit omdat de bevolking vaak in rurale omgevingen leeft en werkt en weinig inkomen heeft, aldus de GSMA. In alle markten doen er dus veel omstandigheden voor die de groei van de mondiale telecommarkt beïnvloedden.

Nieuwe diensten handig

De GSMA concludeert daarom in het onderzoek dat mobiele operators en –leveranciers er goed aan doen om vooral nieuwe diensten te ontwikkelen. Deze innovatieve diensten moeten de markt levendig houden en voor de mobiele spelers nieuwe bronnen van inkomsten bieden. De experts van de GSMA denken hierbij vooral aan M2M en natuurlijk de uitrol van 5G.

Advertenties