Mobiele operators te langzaam voor oppikken OTT-diensten

25 februari 2016

Should-telecoms-care-about-OTTMobiele operators beseffen dat zij te langzaam te werk gaan in het succesvol uitrollen van OTT-diensten om de concurrentie aan te gaan met de speciale leveranciers van deze diensten. Dit constateert een onderzoek van de mobiele marktspecialisten van Mobile Squared.

 

Uit het onderzoek van de mobiele marktspecialisten  onder 46 telecomoperators uit de hele wereld, in opdracht van telecomspecialist Tecnotree (blijkt dat mobiele operators inzien dat zij de strijd met OTT-leveranciers op het gebied van nieuwe contentdiensten dreigen te verliezen. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat mobiele operators er gemiddeld twee keer zo lang overdoen om een content,-, video, gaming-, social mediadienst uit te rollen dan de concurrenten van specialistische OTT-aanbieders. Dit terwijl de onderzochte mobiele operators wel aangeven dat digitale diensten belangrijk zijn voor het verwerven van nieuwe inkomsten. Zo zag 75 procent van de ondervraagde mobiele operators hun ARPU omhoog gaan door digitale diensten, maar is het met het tijdspad van de uitrol van deze diensten nog droevig gesteld. Waar 86 procent van de ondervraagde OTT-leveranciers digitale diensten binnen een tot zes maanden uitrolde, gaf 31 procent van de mobiele operators aan dat zij hiervoor gemiddeld een jaar nodig hadden om hetzelfde resultaat te halen.

Hordes te nemen
De ondervraagde mobiele operators geven aan, aldus het onderzoek, dat zij er niet in slagen om binnen korte tijd digitale diensten uit te rollen omdat zij nog flinke hordes moeten nemen die de OTT-leveranciers niet hebben. Het gaat hierbij in het bijzonder om het aanpassen van bestaande systemen als billing en BSS/OSS. Slechts 21 procent van de onderzochte mobiele operators heeft deze systemen helemaal geïntegreerd met zijn digitale diensten. In het onderzoek geeft ook 37 procent van de mobiele operators aan dat het goed neerzetten van billing- en BSS-stacks wel een jaar duurt.
Naast billing en BSS/OSS hebben, zo stelt Mobile Squared in het onderzoek, zijn er voor mobiele operators ook nog een aantal andere beren op de weg die een snelle uitrol van digitale diensten moeilijk maken. Zo geeft 30 procent aan dat verouderde klantensystemen een rem zetten op de uitrol. Ook de inzet van Big Data voor klantenrelatiesystemen loopt nog niet er soepel. Ook de roamingregulering in Europa, kan straks problemen opleveren, aldus 60 procent van de respondenten

Nieuwe dienstensegmenten
Tot slot constateert het onderzoek dat mobiele operators graag nieuwe digitale diensten willen ontwikkelen als M2M, 38 procent van de respondenten, video on demand services, eveneens 38 procent, en televisiediensten, 36 procent.

Advertenties