Onderzoek: Eindgebruikers vertrouwen mobiele merken niet over dataprivacy

23 februari 2016

smartphonesEindgebruikers vertrouwen de mobiele merken die zij gebruiken, bijvoorbeeld mobiele operators en fabrikanten van mobiele telefoons, steeds minder over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens. Dit constateren experts van de specialist voor mobiele toepassingen Syniverse. Mobiele merken moeten er alles aan doen om dit vertrouwen weer terug te krijgen.

Uit het onderzoek van de mobiele specialisten blijkt dat de meeste respondenten, meer dan 70 procent, geen vertrouwen hebben dat mobiele operators goed omgaan met hun persoonlijke data. Dit wantrouwen is vooral in de afgelopen drie jaar sterk gegroeid. In totaal gelooft 75 procent van de respondenten dat mobiele merken niet te vertrouwen zijn als het gaat om persoonlijke data. Daarnaast gelooft een kwart, 25 procent, dat hun data privé en veilig wordt gehouden. Nog eens 21 procent van de respondenten is bezorgd over hoe hun persoonlijke gegevens worden gebruikt en 19 procent is bezorgd dat hun gegevens worden verkocht aan een derde partij. Ook vindt 75 procent van de respondenten dat het lastig is om hun persoonlijke data bij hun mobiele aanbieder weg te halen.  Dat het geven van data we een interactie is tussen eindgebruiker en mobiel merkt, blijkt uit de gegevens dat 40 procent van de mobiele eindgebruikers bereid is om basale persoonlijke gegevens te delen om hun gebruikservaring te verbeteren, maar dat minder dan 20 procent bereid is om meer verijkte contextuele data te delen, zoals locatiegegevens, internetgeschiedenis en winkelvoorkeuren.

Moeilijk voor de business
De houding van consumenten is lastig voor het huidige businessmodel van mobiele merken, aldus de onderzoekers. Het gebruik van big datagegevens, zoals demografische data, locatiegeschiedenis en interactiegeschiedenis, is voor mobiele merken belangrijk voor hun zakelijke modellen en strategieën voor eindgebruikers. Mobiele merken gaan ervan uit dat eindgebruikers bereid zijn om een beetje data te delen, in ruil voor een betere gebruikerservaring. Maar de ervaring, zo stelt Syniverse nu in dit rapport dat dit helmaal niet het geval is. Mobiele merken moeten er, volgens de onderzoekers dus alles aan doen om dit wantrouwen van consumenten weg te nemen.

Mogelijke oplossingen
In hun rapport komen de specialisten met een aantal mogelijke oplossingen voor mobiele merken om het wantrouwen van eindgebruikers over de privacy en veiligheid van data tegemoet te komen. Volgens de experts moeten eindgebruikers ervan worden verzekerd dat het delen van hun persoonlijke gegevens geen kwaad kan en voor hen belangrijk is om een betere eindervaring te krijgen. Het mobiele ecosysteem moet op zijn beurt goed nadenken en investeren in goede beveiliging voor het verzamelen en beheren van de persoonlijk data van hun eindgebruikers. Zij moeten de privacy en veiligheid hiervan garanderen. Op basis van dit nieuwe pact, kunnen zij vervolgens nieuwe zakelijke modellen en interactiemomenten met eindgebruikers ontwikkelen, aldus Syniverse in het onderzoek.

Advertenties