Home > Branchenieuws, Clouddiensten, Hosted Telefonie, Nederland, Onderzoek, Vaste telefonie, VoIP, Zakelijke markt > Voys Telecom: Zakelijke vaste telefoniemarkt moet worden opengebroken

Voys Telecom: Zakelijke vaste telefoniemarkt moet worden opengebroken

16 februari 2016

vaste_telefonieVoys Telecom, een Nederlandse aanbieder van cloudgebaseeerde vaste telecomdiensten voor het bedrijfsleven, signaleert dat de Nederlandse zakelijke vaste telefoniemarkt op slot zit doordat afnemers moeilijk kunnen overstappen.

 

In een onderzoek onder 304 Nederlandse kleinzakelijke, mkb- en grootzakelijke bedrijven van de telecomaanbieder blijkt dat veel bedrijven er niet in slagen eenvoudig van telecomaanbieder te veranderen. Van de ondervraagden geeft 45 procent aan dat het voor hen onmogelijk is om over te stappen zonder boete. Wanneer zakelijke eindgebruikers toch overstappen, moeten zij deze boete aan hun aanbieder betalen. Zo geeft twee derde van de overstappers aan dat zij een boete hebben betaald van meer dan 500 euro om het lopende contact af te kopen. In 4 procent van de gevallen was de boete hoger dan 5.000 euro.

VoysTelecom_Infographic_1

Korte overstaptermijnen nodig
Uit het onderzoek blijkt verder dat 57 procent van de ondervraagden het eens is met de stelling dat telecomaanbieders zich niet moeten richten op lange contracttermijnen. Meer flexibiliteit is gewenst, aldus de respondenten. Contracten van twee jaar of langer zijn volgens hen niet meer van deze tijd. Eindgebruikers zouden, net als bijvoorbeeld bij zorgverzekeringen, op een vast moment kunnen overstappen. 67 procent van de respondenten vindt flexibiliteit in contracten belangrijk en 70 procent wil dat kortetermijncontracten bij telecomaanbieders mogelijk zijn. Voys vindt dat de huidige aanpassing van de Teleomwet, waarbij de overstapdrempels voor de zakelijke markt worden vereenvoudigd, al een goede stap in de ontwikkeling. Bij deze wijziging moeten telecomaanbieders contracten met, uitzonderingen daargelaten , met een maand opzegbaar maken. Telecomaanbieders mogen daarnaast bedrijven ook termijncontracten aanbieden. Tot slot vinden zakelijke vaste telefoniegebruikers dat telecomaanbieders zich meer op de kwaliteit van de dienstverlening moeten richten dan op klantenbehoud.

Advertenties