Home > Branchenieuws, Consumenten, Mobiele besturingssystemen, Mobiele devices, Onderzoek, Tablets > Verkopen mondiale tabletmarkt daalden flink in 2015

Verkopen mondiale tabletmarkt daalden flink in 2015

10 februari 2016

Asus_Transformer_Book_T300De wereldwijde afzet van tablets noteerde in het afgelopen jaar zijn slechtste jaar ooit. Dit stellen de marktexperts van Strategy Analytics in een onderzoek. Toch was er hier een daar een klein lichtpuntje te noteren.

 

Uit het onderzoek van de marktspecialisten naar de wereldwijde tabletverkoop in 2015 blijkt dat het afgelopen jaar het slechtst presterende jaar ooit was. In totaal daalde wereldwijde verkoop, vergeleken met 2014, met 8 procent naar een totaal van 224,3 miljoen stuks. In het vierde en laatste kwartaal van vorig jaar was de daling met 11 procent het sterkst. Vooral Apple had, volgens de specialisten, het meet te lijden en zag de verkoop van zijn iPads flink dalen.

Schermafbeelding 2016-02-02 om 10.19.36

Lichtpuntjes in de markt

Niet alles was kommer en kwel volgens de marktexperts van Strategy Analytics. Binnen de tabletmarkt waren er in 2015 ook enkele lichtpuntjes te signaleren. D belangrijkste positieve ontwikkeling was aldus het onderzoek, dat de markt voor 2 in 1-tablets groeit. Het aantal 2 in 1-tablets groeide in 2015 met 379 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit terwijl het aantal verkochte traditionele tablets dus met 11 procent daalde. Vooral was dit te danken aan de lancering van de Surface 4 en Surface Pro-tablets van Micrsoft. De lancering van deze 2 in 1-tablets zorgde er tevens voor dat ook Windows 10 als mobiel besturingsysteem voor tablets in 2015 groei; met 59 procent. Android als besturingssysteem voor tablets daalde met 7 procent en iOS daalde het hardst; met 22 procent.

Advertenties