ABN-AMRO: Nederlandse telecomsector moet nieuwe verdienmodellen ontwikkelen

9 februari 2016

abn-amroVolgens onderzoek van ABN-AMRO moet de Nederlandse telecomsector dit jaar zich meer gaan toeleggen op nieuwe verdienmodellen om de voortgaande contractie van de sector het hoofd te bieden. De gehele Nederlandse Technologie, Media en Telecom (TMT)-sector wacht dit jaar weer een opleving, aldus de specialisten van de bank.

Uit het onderzoek van de bankspecialisten naar de ontwikkeling van de Nederlandse TMT-sector in 2016 blijkt dat de telecomsector het nog moeilijk zal hebben. Sinds de crisis heeft de Nederlandse telecomsector zwaar te lijden van de negatieve ontwikkelingen op de markt. De omzet in de telecomsector is sinds de uitbraak van de crisis in 2008 met 17 procent gedaald. In 2014 nam de omzet binnen deze sector met 1,7 procent af. De economische neergang van de sector en de verandering van het klantgedrag heeft grote gevolgen gehad voor de consumenten- en zakelijke verdienmodellen binnen de sector, geven de experts aan. Door de opkomst van instant messagingdiensten als WhatsApp staan telefonie en sms-verkeer onder druk. Het dataverkeer nam flink toe, onder meer door de groei van mobiel internet en streamingdiensten als Netfilx of Spotify. Uiteindelijk betekende dit voor de telecombedrijven dat zij te maken kregen met een verschuiving van hogemargediensten naar diensten met een lage marge.

Schermafbeelding 2016-02-07 om 15.54.04

 

Aanpassing modellen telecomoperators
Voor telecomoperators betekent deze verschuiving dat zij meer aandacht moeten schenken aan hun bedrijfsprocessen. Voor de consumentenmarkt geldt dan voornamelijk dat, door de kritisch wordende eindgebruikers, de telecomoperators zich steeds meer moeten richten op het het behouden van deze klanten en dus op churn. Belangrijk hiervoor is de stap naar het aanbieden van multiplaydiensten. ABN-AMRO adviseert telco’s die niet in staat zijn om integrale triple- of quadplaydiensten, dus vaste breedband, vaste telefonie, televisie en ook mobiel, aan te bieden, toch een duidelijk focus te hebben. Wel is een gunstige ontwikkeling dat connectiviteit steeds meer een eerste levensbehoefte wordt voor eindgebruikers. Niet alleen voor consumenten, maar ook voor zakelijke eindgebruikers. Toch blijft dit laatste segment voor telco’s nog steeds een flinke uitdaging. Ook zakelijke eindgebruikers zijn sinds de economische crisis kritischer gaan denken over hun telecomdiensten. Voor 2016 en 2017 verwachten de experts dan ook dat de tarieven in de zakelijke telecommarkt blijven dalen. Ook hier gaan integrale pakketten steeds belangrijker worden. ABN-AMRO adviseert operators om op dit gebied te gaan samenwerken met IT-bedrijven.

Schermafbeelding 2016-02-07 om 15.54.40

 

Ontwikkeling totale TMT-sector

De specialisten constateren dat het vertrouwen in de hele Nederlandse TMT-sector dit jaar, voor het eerst sinds 2011, weer gaat toenemen. Zij voorzien een groei van 2,3 procent voor dit jaar. Zoals hierboven aangegeven bevindt de telecomsector zich in een transitiefase, maar de voor de Nederlandse IT-sector valt wel groei te verwachten; 7 procent in 2016. Dit komt vooral, zo stelt ABN-AMRO, door de groeiende vraag naar software en clouddiensten.

Advertenties