Gartner: Markt voor wearables groeit in 2016

5 februari 2016

apple-watch-0Volgens de marktonderzoekers van Gartner gaat de mondiale markt voor wearables dit jaar toenemen. Vooral smart watches zitten in de lift, maar er komen ook nieuwe devices als head-mounted displays (HMD’s) op de consumenten- en zakelijke markt.

 

Volgens het onderzoek gaan er dit jaar wereldwijd 274,6 miljoen draagbare slimme devices of wearables over de toonbank. Dit is 18,4 procent meer dan in 2015. De verkoopopbrengst van deze werables bedraagt dit jaar in totaal 28,7 miljard dollar. Vooral smartwatches gaan als warme broodjes over de toonbank. In de periode 2015-2017 groei het aantal verkochte smart watches wereldwijd met 48 procent. In 2016 bedraagt de waarde van het aantal verkochte smart watches in totaal 11,5 miljard dollar en in 2019 17,5 miljard dollar. De toenemende populariteit van smart watches komt vooral voor rekening van de populariteit van de Apple Watch, aldus de experts.

Schermafbeelding 2016-02-04 om 08.43.56

Overige wearables

Uit het onderzoek blijkt dat ook andere wearables populair blijven en dat de verkoop van deze mobiele devices veder zal toenemen. In de eerste plaats gaat het daarbij natuurlijk om fitness wearables. Deze devices moeten zich, volgens de onderzoekers, wel meer gaan ontwikkelen om te kunnen concurreren met de betere eigenschappen en functionaliteit van smart watches. De onderzoekers concluderen gelukkig dat fabrikanten hier al mee bezig zijn en betere sensors en analytische mogelijkheden en functionaliteit voor bijvoorbeeld mobiel betalen implementeren die de verkoopprijzen van dit soort devices rechtvaardigen. Ten slotte zien de experts een belangrijk groeisegment voor head mounted displays of HMD’s. Deze devices, ontwikkeld vanuit militaire toepassingen, worden nu vaak ontwikkeld voor virtual reality-toepassingen voor zowel consumenten als voor bedrijven. De opkomst van devices als de HTC Vive, de Oculus Rift, de Microsoft HoloLens en de Sony Playstation VR, is daarbij wel afhankelijk van de content voor mobiele games en, in zakelijk opzicht, van zakelijke applicaties.

Advertenties