Onderzoek: Mobiele betalingen blijven flink toenemen

29 januari 2016

mobile-paymentsMobiele betalingen zitten nog steeds sterk in de lift door de groei van e-commerce Dit constateert kwartaalonderzoek van de mondiale betaaltechnologiespecialist Ayden. Vooral mobiele betalingen via smartphones zijn bij eindgebruikers erg populair.

 

 

Uit het kwartaalonderzoek over het vierde kwartaal van 2015 van de online betalingsspecialist blijkt dat van alle mondiale online elektronische betalingen inmiddels 34 procent plaatsvindt via een mobiel device. In het derde kwartaal van 2015 lag dit percentage nog op 30 procent. De wereldwijde groei wordt vooral veroorzaakt door de toenemende populariteit van mobiele transacties in Azië. Mobiele betalingen via JCB maakte in Q4 2015 maar liefst 54 procent uit van alle mobiele betalingen via het Ayden-platform. Andere Aziatische mobiele betaalplatforms, zoals Alipay en UnionPay noteerden eveneens hoge gebruikersaantallen. In Europa scoorden vooral het Nederlandse iDEAL, 49 procent van de Europese mobiele betalingen, OpenInvoice in Scandinavië en Duitsland, 47 procent, Bancontact/MrCash in België, 39 procent, en het pan-Europese SEPA Direct Debit, 22 procent, erg goed. De beste markt voor mobiele betalingen in Europa is het Verenigd Koninkrijk met een adoptiepercentage van 50 procent, waarvan 34 procent alleen via een smartphone. Andere hoogscorende markten zijn Nederland met 35 procent (23 procent via smartphones) en Zweden met 32 procent (25 procent via smartphones).

Groei e-commerce
De experts leggen ook een belangrijke reden voor de toename van het aantal mobiele betalingstransacties bij de groei van de wereldwijde e-commerce. Mobiel wordt voor e-consumenten wereldwijd steeds vaker de primaire toegangspoort, zodat zij dus ook vaker mobiel gaan afrekenen. Zij voorspellen dat, wat betreft online betalingen, de tijd van mobile first dan ook is aangebroken.

Smartphones meest populaire betalingsdevice

Smartphones  zijn volgens het kwartaalonderzoek van Ayden verreweg de meest geprefereerde manier om mobiele betalingstransacties te voltooien. Tot nu toe waren dit nog tablets, maar inmiddels geeft 17,5 procent van eindgebruikers aan een smartphone te prefereren. Voor tablets ligt dit percentage op 16 procent. Ook wat volume van het aantal mobiele transacties, nemen smartphones de meerderheid voor hun rekening vergeleken met tablets; 68 tegenover 32 procent. Wat betreft transactiewaarde, liggen tablets weer iets voor op smartphones. De iPad heeft met een gemiddelde 107 dollar per transactie de hoogste waarden, gevolgd door 86 dollar voor Android-tablets, 83 dollar voor de iPhone en 73 dollar voor op Android gebaseerde smartphones.

Advertenties