IDC: Afrikaanse telecommarkt lijkt te stagneren

28 januari 2016

De Afrikaanse telecommarkt, vaak de markt met het meeste potentieel voor buitenlandse spelers genoemd, lijkt te stagneren. Dit constateert marktonderzoeker IDC in een onderzoek naar de toestand van de Afrikaanse telecommarkt. Buitenlandse partijen lijken zich steeds meer terug te trekken uit het continent.

 

 

Tot voor kort werd de Afrikaanse telecommarkt als de beste markt gezien om als telecomaanbieder op te groeien en nieuwe omzet te verdienen. Maar uit onderzoek van de marktspecialisten blijkt dat het enthousiasme van telecomoperators om in Afrika te gaan investeren, sterk aan het teruglopen is. Grote mobiele operators als Etisalat Group en Bharti Airtel, na jarenlange investeringen, verkochten juist de afgelopen jaren onderdelen op de Afrikaanse markt aan meer lokale partijen en lijken zich op de markt terug te trekken.

Oorzaken in uitgaven
De onderzoekers leggen de belangrijkste oorzaak van de teruggaande beweging van buitenlandse mobiele operators in tegenvallende kosten. De buitenlandse operators komen er steeds meer achter dat de winstgevendheid van hun Afrikaanse investeringen te wensen overlaten. Daardoor wordt het voor het moeilijk om een duurzame en economisch waardevolle footprint op het continent achter te laten. Als belangrijkste tegenslag is er de slechte infrastructuur op het continent; vooral die op het gebied van de elektriciteitsvoorziening. Dit heeft grote gevolgen voor wanneer een telecomopeartor een telecomnetwerk van hoge kwaliteit wil exploiteren. Mobiele operators moeten teveel investeren in OPEX en in CAPEX om een goede dienstverlening te kunnen leveren.

Mogelijke oplossingen

De experts van IDC komen wel met een aantal aanbevelingen voor mobiele operators om hun investeringen rendabeler te maken. Volgens de onderzoekers zijn zij door de slechte infrastructuur nu nog veel geld kwijt aan derde partijen voor de aanleg en het onderhoud van netwerkinfrastructuur. IDC adviseert deze kosten te reduceren en dat de telco’s de uitgaven meer in eigen handen nemen. Om meer succes op de Afrikaanse markt te krijgen en binnen deze markt te groeien, moeten  de in Afrika investerende telco’s moeten juist zakelijke producten en diensten gaan ontwikkelen die aansluiten bij de lokale behoefte. Vooral moeten dit producten en diensten zijn die aansluiten bij het Afrikaanse midden- en kleinbedrijf. Daarnaast moeten operators die in Afrika willen investeren, bepaalde strategieën gebruiken die zijn elders hebben ingezet om soortgelijke problemen te overkomen. Tot slot moeten externe telco’s overwegen niet zelf actief op de markt te worden met een eigen infrastructuur, maar marktterrein te veroveren via MVNO’s.

Advertenties