Futuresource: Smartphonemarkt flink in beweging

22 januari 2016

smartphone-penetrationVolgens de marktspecialisten is de wereldwijde smartphonemarkt flink in beweging en heeft dit gevolgen voor zowel smartphonefabrikanten als voor mobiele operators.

 

Uit het onderzoek van de specialisten blijkt dat de wereldwijde smartphonemarkt flink in beweging is. Door de snelle groei is dit marktsegment verzadigd aan het raken, vooral in de meer volwassen markten. De vraag naar smartphones in opkomende markten blijft juist toenemen. Vooral lokale smartphonefabrikanten profiteren van deze laatste vraag. Deze lokale merken weten goed in te spelen op de vraag naar smartphones met basis internet- en app-capaciteit tegen een goede prijs. Deze merken verkopen hun producten vaak rechtstreeks aan de afnemers, dus niet via mobiele operators. Op deze manier kunnen deze merken hun kosten laag houden. Dit geeft wel weer voordeel ten opzichte van de mondiale merken voor wie verkoop via de operator, in combinatie met een abonnement vaak het nog meest gebruikte afzetkanaal is. Hoewel in volwassen markten de smartphonemarkt is verzadigd, gaat de trend toch wel meer naar high-endtoestellen. Zeker als het eindgebruikers betreft die inmiddels al hun vierde of vijfde smartphone aanschaffen. Ook gaat voor deze groep eindgebruikers in 2016 ook meer diensten belangrijk worden, zoals betere mobiele betaalmogelijkheden, VR-toepassingen en beveiligde clouddiensten.

Mobiele operators

De ontwikkeling op de smartphonemarkt heeft ook gevolgen voor de strategie van mobiele operators, stelt Mariia Konovalova, Research Analyst bij Futuresource Consulting in het rapport. Zij bieden steeds vaker kostendekkende abonnementen die zijn afgestemd op het verbruik van de eindgebruikers. Zij bieden smartphones steeds vaker aan met accessoires of in combinatie met andere, quad play, telecomdiensten. In de echt volwassen markten komen er steeds meer nieuwe financieringsmodellen die eindgebruikers richting de high-end devices moeten sturen en weg van de traditionele subsidies. In opkomende markten richten mobiele operators zich steeds meer op de groei van het aantal abonnees in plaats van devices. Daarbij gaan zij soms partnerships aan met populaire apps om eindgebruikers naar hogere abonnementen te lokken en om hen beter 3G of 4G te laten gebruiken.

Advertenties