Deloitte: Mobiel bellen is op zijn retour en mobiel datagebruik neemt toe

18 januari 2016

iphone-410324_640-300x200Uit onderzoek van accountants- en adviesorganisatie Deloitte blijkt dat mobiele eindgebruikers, vooral die in volwassen markten, steeds minder mobiel bellen en hun mobiele devices steeds vaker gebruiken voor mobiel datagebruik. De consultants stellen dat dit een belangrijke trend in 2016 gaat worden.

 

In hun overzicht van de belangrijkste telecomtrends voor dit jaar geven de consultants van de accountants- en adviesorganiatie aan dat iets meer dan een kwart, 26 procent, van alle mobiele eindgebruikers in volwassen markten dit jaar nauwelijks meer mobiel zal bellen. In plaats van traditioneel bellen gaan deze eindgebruikers alleen maar mobiele data gebruiken zoals sms, messaging en OTT-diensten voor telefonie en video. In 2015 lag het percentage van deze data-only eindgebruikers nog op 22 procent en in 2012 was dit nog 11 procent.

Schermafbeelding 2016-01-15 om 09.01.27

Mobiele apps vervangen spraak
Een belangrijke oorzaak, zo stellende onderzoekers, is dat spraak op dit moment steeds vaker wordt vervangen door communicatie via tekst of anderszins. Steeds vaker worden social network apps voor standaard conversatie die wordt uitgebreid met video, foto’s of emoji’s. Mobiele apps vervangen daarnaast veel acties waarvoor vroeger een telefoontje werd gepleegd, zoals het bestellen van een taxi, het reserveren van een boek of een banktransactie, aldus Deloitte in het onderzoek. Instant Messaging (IM) is hierbij het meest gebruikte medium. In 2015 gebruikte 59 procent van alle volwassen mobiele eindgebruikers IM-diensten. Het aantal wereldwijd verstuurde IM-berichten bedroeg vorig jaar ongeveer 43 biljard berichten. Ook gebruiken data-only eindgebruikers nog steeds vaak sms om te communiceren.

Schermafbeelding 2016-01-15 om 09.02.10

Implicaties voor mobiele operators en smartphoneabrikanten
Het veranderende gedrag van de mobiele eindgebruikers en de groei van alleen mobiel datagebruik, leidt vanzelfsprekend ook tot implicaties voor mobiele operators. De consultants geven in hun onderzoek deze operators een aantal tips om zich aan het veranderend gedrag van hun eindgebruikers kunnen aanpassen. In de eerste plaats moeten operators zich realiseren dat het aanbieden van abonnementen met veel belminuten niet meer van deze tijd is om veel eindgebruikers erbij te krijgen of te behouden. Zij kunnen zich beter gaan richten op ‘all you can app’-abonnementen of op uitgebreide data-only-abonnementen. Hierdoor kunnen zij hun ARPU verhogen. Op de tweede plaats kunne mobiele operators door de ontwikkelingen beter gaan nadenken over de inzet van het aan hen toegewezen spectrum. Spectrum dat in belangrijke mate voor telefonie wordt gebruikt, kan nu aan dataverkeer worden toegewezen. Naast de mobiele operators heeft de ontwikkeling ook invloed op smartphonefabrikanten. De specialisten van Deloitte stellen tot slot voor deze groep belanghebbenden de vraag of zij niet meer moeten gaan investeren in smartphones met grotere schermen, phablets, moeten ontwikkelen.

 

Advertenties