Home > Branchenieuws, Internet of Things, M2M, Mobiele diensten, Mobiele infrastructuur, Mobiele markt, Security en Privacy, Smartphones, Tablets, Telecomstandaarden > Accenture: Beveiliging en privacy grootste obstakels voor ontwikkeling IoT-markt

Accenture: Beveiliging en privacy grootste obstakels voor ontwikkeling IoT-markt

12 januari 2016

IoTZorgen over beveiliging en privacy zijn op dit moment de belangrijkste obstakels voor massale adoptie van het Internet of Things (IoT) door consumenten. Dit stellen de consultants van Accenture in een recent onderzoek. Ook de smartphone- en tabletmarkt heeft hier last van.

 

Uit het onderzoek van de consultants onder 28.000 consumenten in 28 landen blijkt (m) dat beveiliging en privacy de belangrijkste motieven zijn om zich zorgen te maken over IoT-toepassingen. Naast bijvoorbeeld slimme huistoepassingen, rekenen de consultants onder het IoT ook toepassingen als smart watches en fitness trackers. Van de respondenten geeft 69 procent aan dat zij er zich van bewust zijn dat deze device en toepassingen kunnen worden gehackt, met storingen kunnen kampen wat tot dataverlies leidt. Verder geeft 37 procent van de eigenaren van een IoT-device of van de personen die plannen heeft een dergelijk device aan te schaffen aan dat zij de komende tijd vanwege de beveiligingsproblemen en privacygevoeligheid hun device voorzichtiger gaan gebruiken. Van de respondenten stelt 24 procent de aankoop van een IoT-device of –dienst uit vanwege deze zorgen. Tot slot geeft 18 procent aan de dienst of het device niet langer te gebruiken totdat de randvoorwaarden van de beveiliging zijn aangescherpt.

AccentureSecurity

Groei blijft uit

In hun onderzoek constateren de consultants verder dat ook de groei van het IoT en IoT-devices de komend jaren gaat stagneren. Van alle respondenten geeft slechts 13 procent aan een smart watch te willen aanschaffen. Dit is 1 procent meer dan in 2014. Ze geven aan dat er bij andere IoT-deviecs als slimme toepassingen voor woningen, slimme thermostaten, fitness trackers en slimme beveiligingscamera’s gelijke trends bestaan. In totaal geeft ongeveer 9 procent van de onderzochte consumenten aan dit jaar een dergelijk device of toepassing te willen aanschaffen.

Purchase Intent(1)

Invloed op andere devices
De negatieve trends voor het IoT vanwege beveiliging en privacy lijken ook hun weerslag te hebben op andere, mobiele, devices. Volgens de specialisten van Accenture blijft ook de verkoop in deze segmenten achter omdat de fabrikanten niet tegemoet kunnen komen aan de eisen van eindgebruikers op het gebied van beveiliging en privacy. Ook de teleurstellende ervaringen rondom batterijduur, gebruiksgemak en ontwerp blijven de mobiele devicemarkt parten spelen.

Advertenties