Rapport: Omvang gemiddelde Nederlandse mobiele databundel daalt

6 januari 2016

mobiel-abonnement-470x340De omvang van de gemiddelde mobiele databundel van Nederlandse mobiele eindgebruikers is de afgelopen twee jaar gedaald. Dit constateren de telecomexperts van Telecompaper in een recent onderzoek. De daling vindt plaats ondanks het populairder worden van grotere databundels.

 

Uit het onderzoek van de telecomspecialisten blijkt dat tussen eind 2013 en eind vorig jaar de gemiddelde mobiele databundel van Nederlandse mobiele eindgebruikers is gedaald van gemiddeld 2,6 GB naar 2,3 GB. De experts geven als belangrijkste oorzaak van deze gemiddelde daling van 300 MB in twee jaar dat nieuwe mobiele datagebruikers vaker kiezen voor een mobiele databundel beneden de gemiddelde omvang. Inmiddels is het percentage Nederlanders dat nog geen mobiele data gebruikt gedaald van 43 procent in 2013 naar 25 procent in 2015. Wel zijn er in 2015 2,5 miljoen mobiele gebruikers bijgekomen die nog geen mobiele data gebruiken.

Verdeling van databundels
Bijna de helft, 47 procent, van de Nederlanders zou nu een mobiele databundel van 1 GB hebben, aldus het onderzoek. Wel is de populariteit van grotere bundels dan 1 GB de afgelopen twee jaar verdrievoudigd. Inmiddels zou, aldus de cijfers, 11 procent van de Nederlandse mobiele datagebruikers een mobiele databundel hebben van tussen de 1 en 3 GB. Verder heeft 5 procent van de respondenten een bundel tussen de 4 tot 201 GB. Het aantal gebruikers dat een ongelimiteerde mobiele databundel heeft, daalt. Dit komt volgens Telecompaper vooral doordat de mobiele operators deze databundels niet meer of steeds minder aanbieden.

Toekomstige ontwikkeling
De experts verwachten voor de toekomst dat de 1 GB-databundel in Nederland het meest populair blijft. Van de onderzochte respondenten verwacht 49 procent een dergelijke bundel af te nemen. Daarnaast denkt 30 procent het zelfs te houden bij een bundel van 500 MB. Tot slot verwacht 23 procent van de respondenten een bundel van meer dan 1 GB af te nemen.

Advertenties