Onderzoek: Duidelijke contentdistributiestrategie nodig voor operators

5 januari 2016

mobile-data-trafficTelecomoperators hebben een duidelijke strategie nodig voor contentdistributie willen zij een duidelijke positie verwerven op dit gebied. Dit stellen onderzoekers van Strategy Analytics in een onderzoek.

 

Uit het onderzoek van de telecomspecialisten blijkt dat telecomoperators steeds zich steeds meer gaan bezighouden met digitale distributie van content. Voor hen is dit een extra manier om inkomsten te genereren in een markt van tegenvallende inkomsten uit traditionele telecomdiensten. Daarnaast wordt deze vorm van dienstverlening aangewakkerd door de sterke opkomst van mobiele video, aldus de onderzoekers. Deze steeds belangrijker wordende factoren zorgen ervoor dat operators hun strategie duidelijk moeten gaan definiëren.

Belangrijke vereisten
De onderzoekers signaleren in hun rapport dat operators, voor het voeren van een goede strategie voor digitale contentdistributie, in ieder geval aan twee belangrijke basisvereisten moeten voldoen. In de eerste plaats moeten operators die een contentdistributiestrategie nastreven ervoor zorgen dat een sterke ambitie hebben om dit te realiseren. Wanneer deze ambitie ontbreekt, kunnen de operators er, aldus Strategy Analytics, maar beter niet aan beginnen. De tweede basisregel voor operators op dit gebied is dat zij de strategie in lijn brengen met hun bestaande netwerken en diensten. De bestaande netwerkinfrastructuur en –diensten  moeten zodanig worden aangepast of worden geoptimaliseerd dat contentdistributie of het streamen van video over het netwerk geen problemen gaat opleveren.

200062

Overige tips
Naast bovenstaande belangrijke vereisten, geven de onderzoekers operators nog meer ideeën om hun strategie voor contentdistributie goed vorm te geven. Operators moeten in hun strategie ook goed aandacht besteden aan het mobiele kanaal. Zeker nu steeds meer content via smartphoens wordt bekeken. Hiervoor moeten zij met hun contentdistributie goed tegemoet komen aan lokale distributeurs van content en aan app-ontwikkelaars. Tot slot, ook heel belangrijk aldus het onderzoek, doen telecomoperators bij het ontwikkelen van een contentdistributiestrategie er goed aan aandacht te besteden aan het leveren van regionale en lokale content. Zeker omdat de vraag hiervoor groot is bij eindgebruikers, zo besluit Strategy Analytics in het onderzoek.

Advertenties