Home > Branchenieuws > Onderzoek ABN Amro: Europese telecomfusies gunstig voor consumenten

Onderzoek ABN Amro: Europese telecomfusies gunstig voor consumenten

4 januari 2016

abn-amroDe Europese telecomsector staat de komende tijd door fusies en overnames een behoorlijke consolidatie te verwachten. Dit blijkt uit een onderzoek van het Economisch Bureau van ABN Amro. Consumenten kunnen op den duur hiervan profiteren.

 

Uit het onderzoek van de economische specialisten van de bank blijkt dat de Europese telecomsector al jaren onder druk staat van teruglopende inkomsten. In de afgelopen acht jaar zijn in de Europese telecomsector de inkomsten met 16 procent gedaald naar een totaal van 240,3 miljard euro. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn, aldus de ank, de dalende inkomsten uit vaste telefonie in de regio en een toename van de regeldruk; vooral uit de Europese Unie. Mobiel datagebruik neemt nog steeds wel toe, maar heeft vooralsnog nog geen voldoende marge om de dalende inkomsten echt te compenseren. De Europese operators zien daarom het vergroten van schaalgrootte, door fusies en overnames, als belangrijkste middel om de dalende terend het hoofd te bieden, aldus ABN Amro in het onderzoek.

Kritische noot
In het onderzoek constateren de experts dat deze oplossing door het uitbreiden van de schaalgrootte door de Europese telecombedrijven, toch niet veel voordelen met zich meebrengt. Zeker als het gaat om fusies tussen telecombedrijven in verschillende Europese landen. De onderzoekers zien onder meer nadelen als het gaat om netwerkintegratie over de landsgrenzen heen en overhead van afdelingen zoals marketing Hierdoor zijn er minder synergievoordelen. Ook voorzien zij problemen op het gebied van nationale wetgevingen en de noodzaak voor het inkopen van content per land. Dit brengt , onder meer door additionele kosten en administratie, vaak extra kosten met zich mee.

Profiteren consumenten
De noodzaak van Europese telecomoperators om te veranderen vanwege de dalende inkomsten, kan wel juist weer voordelen opleveren voor Europese consumenten, zo stelt het onderzoek. Telecomoperators moeten, onder andere door de opkomst van OTT-spelers, steeds meer doen om klanten te behouden. Ook worden consumenten steeds mondiger, waardoor deze meer eisen gaan stellen aan hun leveranciers. De Europese telecomoperators bieden daarom steeds meer voordelen aan eindgebruikers, zoals eigen exclusieve content, samenwerking met OTT-spelers, het bieden van multiplay-pakketen en extra diensten. Consumenten krijgen hierdoor steeds meer voordeel, zo besluiten de experts van ABN Amro.

Advertenties
Categorieën:Branchenieuws