Onderzoek: Nederlandse MVNO-markt daalt licht

24 december 2015

Schermafbeelding 2015-12-23 om 15.23.49De Nederlandse MVNO-markt is tot en met de maand september van dit jaar redelijk gedaald. Dit constateren de marktspecialisten van Telecompaper in een onderzoek naar de stand van de Nederlandse markt van virtuele operators.

 

 

Uit het onderzoek van de telecomexperts blijkt dat de Nederlandse MVNOmarkt in de tussen maart en september 2015 een daling heeft ingezet van 15 procent. In totaal waren er in de maand september van dit jaar in Nederland 7,5 miljoen simkaarten van MVNO’s actief. Dit is ongeveer 37 procent van de totale Nederlandse mobiele markt. De belangrijkste oorzaak van de daling van het aantal simkaarten is, aldus het onderzoek, het stoppen van KPN-merk Hi als MVNO-aanbieder. In totaal waren er in september 2015 87 MVNO’s op de Nederlandse markt actief. In vergelijking met het eerste kwartaal van dit jaar zijn er acht nieuwe MVNO;s bijgekomen en zijn er drie gestopt. Ook hebben de onderzoekers twee MVNO’s aan de lijst toegevoegd. Ongeveer 3,3 miljoen eindgebruikers nemen diensten af van MVNO’s van de drie grote mobiele operators zelf. Ongeveer 4,2 miljoen simkaarten, 20 procent van het totaal, zijn eindgebruikers bij andere, meer zelfstandige MVNO’s. Marktleider is, na het vertrek van Hi, Telfort. De rest van de top vijf wordt gevuld door Lebara, Tele2, Lycamobile en Hollandsenieuwe van Vodafone.

Basisdiensten zeer populair
MVNO’s die alleen mobiele basisdiensten, no frills, aanbieden, zijn het populairste segment binnen de Nederlandse MVNO-markt. Dit marktsegment neemt 40 procent van de totale markt voor zijn rekening. Alle spelers in dit marktsegment zagen hun klantenaantallen stijgen; het meest bij Simpel en Youfone. De tweede grote markt binnen MVNO’s zijn de etnische of internationale merken. Deze markt neemt een derde van het totaal voor zijn rekening. Grootste speler in dit segment is Lebara. Het derde grootste segment is dat van de vaste operators die mobiele diensten gaan aanbieden. De stijging is het grootst bij Tele2 en Ziggo.

Toekomst van de MVNO-markt
De experts van Telecompaper verwachten voor de nabije toekomst dat er meer spelers op de Nederlandse MVNO-markt komen. Vooral zullen dit onafhankelijke MVNO’s zijn die alleen basisdiensten bieden en deze diensten als voornaamste inkomsten zullen hebben. Wel verwachten de specalisten dat aanbieders van alleen basisdiensten het wel moeilijk gaan krijgen door veranderende klantenverwachtingen. De concurrentie van MVNO’s onderling zal daarnaast ook sterker worden. Tot slot krijgt de MVNO-markt wel meer perspectief als het gaat om wholesale-overeenkomsten met de drie grote netwerkleveranciers. Door de komst van Tele2 als vierde grote mobiele operators kunnen MVNO’s meer netwerkcapaciteit inkopen en operationele kosten terugwinnen. Vooral voor MVNO’s die zich op 4G-gebied willen gaan begeven, biedt dit vooruitzichten, aldus de experts in hun onderzoek.

Advertenties