Onderzoek: Mobiel internetgebruik neemt alleen maar toe

23 december 2015

FMN_cover-770x285Wereldwijd neemt mobiele toegang tot het internet alleen maar toe en dat zal tot 2020 ook zo blijven. Dit zijn de voornaamste conclusies uit een onderzoek van de telecomexperts van IDC. Online shopping en online advertenties nemen hierdoor ook flink toe.

Uit het onderzoek van de marktonderzoekers blijkt dat volgend jaar, in 2016, wereldwijd 3,2 miljard mensen toegang tot het internet hebben. Dit is ongeveer 44 procent van de wereldbevolking. Hiervan hebben dan ongeveer 2 miljard mensen exclusief via mobiele devices toegang tot het internet. Vooral in opkomende landen, zoals China, India en Indonesië, krijgen steeds meer mensen mobiel toegang tot het internet. Volgens de onderzoekers komt dit vooral door de verkrijgbaarheid van steeds goedkopere mobiele devices en de ontwikkeling van goedkope mobiele netwerken. Hierdoor krijgen steeds meer mensen mobiel toegang tot het internet in landen waarin zij dat zich eerst niet konden veroorloven, aldus het onderzoek.

 

Schermafbeelding 2015-12-22 om 10.10.58

Aantal mobiele gebruikers blijft groeien

In het onderzoek geeft IDC veder aan dat wordt verwacht dat het aantal mobiele internetters wereldwijd de komende vijf jaar, tot 2020, gestaag door blijft groeien. Gemiddeld zal het aantal mondiale mobiele internetgebruikers de komende vijf jaar jaarlijks met 2 procent toenemen. Maar als toegangsinitiatieven van Facebook of Google inderdaad worden gerealiseerd en werken, dan kan dit aantal nog groeien, aldus de experts. Het aantal mensen dat wereldwijd exclusief via mobiele devices toegang zoekt tot het internet, neemt de komende vijf jaar jaarlijks met 25 procent toe.

 

Schermafbeelding 2015-12-22 om 10.11.48

Groei mobiele diensten en commercie
Tot slot signaleren de onderzoekers dat het groeiende internetgebruik leidt tot meer diensten en vooral commercie. Zij keken daarom ook naar het gebruik van het internet. Bijna een miljard mensen gebruiken het internet nu om werk te vinden, om te internetbankieren en om muziek te streamen. Meer dan twee miljard mensen wereldwijd gebruiken het internet om email te lezen en te versturen of om het nieuws te lezen. Ook kopen steeds meer mensen online. Dit jaar wordt wereldwijd 100 miljard dollar online uitgegeven aan reizen, boeken, cd’s en dvd’s, het downloaden van apps en online opleidingen. Deze aankopen worden weer mogelijk gemaakt door online betalingsplatformen of –diensten. Dit heeft, zo besluiten de specialisten van IDC, ook de aandacht getrokken van adverteerders. Deze besteden hun budgetten dan ook steeds vaker voor online en mobiele campagnes. Zo groeit mobile advertising en video flink, zo besluiten de specialisten.

 

Advertenties