Nederlandse multiplay-markt groeit

23 december 2015

quadruple_tomcomDe Nederlandse markt van multiplay-diensten is in het derde kwartaal van dit jaar weer toegenomen. Dit concluderen de experts van Telecompaper in een recent onderzoek. Vooral quadplay wordt populairder.

 

 

Volgens het onderzoek van de telecomspecialisten groeide de omzet uit multiplay-diensten, gecombineerde pakketten van breedbandinternet, vaste telefonie en televisie, in het derde kwartaal van 2015 met bijna 9 procent. De diverse aanbieders genereerden in deze periode een totale omzet van 993 miljoen euro uit deze diensten. Dit is 7,4 procent meer dan in dezelfde periode in 2014. De toename van de omzet kwam vooral voor rekening van de toename van het aantal afgezette quadplay-pakketten met naast de drie basis diensten ook mobiele telefonie. Ongeveer 600.000 Nederlandse huishoudens namen een quadplay-pakket af. Quadplay heeft nu een marktaandeel van bijna 14 procent van de totale omzet uit multiplay in Nederland. In Q3 2014 was dit nog 8 procent; bijna een verdubbeling in 2015 dus. In totaal  maakt quadplay nu 9 procent uit van het totaal aantal breedbandaansluitingen in ons land, aldus Telecompaper.

Tripleplay-diensten nog marktleider

Ondanks de groei van quadplay dit jaar, heeft tripleplay, breedbandinternet, vaste telefonie en televisie, nog et grootste marktaandeel in ons land. In Q3 2015 nemen bijna 4 miljoen huishoudens een tripleplay-pakket af. Het aantal huishoudens  dat alleen twee diensten, dualplay, afneemt, daalt langzaam. Vooral breedband in combinatie met vaste telefonie daalt. De combinaties van breedband met vaste televisie of met mobiele telefonie worden juist weer populairder, aldus de specialisten. Tot slot keek Telecompaper ook nog naar de marktverdeling. Ziggo is met bijna 61 procent van alle tripleplay-afnemers de grootste op de Nederlandse markt. KPN is met 29 de tweede speler. De overige 10 procent wordt verdeeld onder aanbieders als Caiway, M7, Tele2, Delta en Vodafone.

Advertenties