Grote veranderingen voor telecomsector in 2016

21 december 2015

2016In 2016 staan grote veranderingen op komst voor de wereldwijde telecomscetor. Dit voorspellen de telecomcontentspecialisten van Ilex Content in een onderzoek. Iedere grote operator zal met deze veranderingen te maken krijgen.

 

In hun onderzoek voorspellen de communicatie-experts dat in 2016 operators te maken krijgen met grote veranderingen binnen de sector. Deze veranderingen zijn de afgelopen twee jaar, 2014 en 2015, al ingezet maar doen zich in 2016 pas echt voelen. De veranderingen gaan zich, aldus het onderzoek op een groot aantal terreinen voordoen. Zo gaat software alle vertrouwde netwerkinfrastructuren gaan vervangen en automatiseren. Veel operators gaan hun legacy-systemen vervangen door All IP. Dit levert kosten op en sommige operators kunnen dit niet alleen. De specialisten voorspellen dat door de overgang naar SDN en NFV de operatormarkt zich zal consolideren uit kostenoverwegingen. Vooral grote en middelgrote operators zullen in de Aziatische, Noord-Amerikaanse en Europese regio gaan samenvoegen om dit probleem te lijf te gaan. Veel operators kunnen het gewoon niet alleen af, aldus de specialisten.

Nieuwe diensten belangrijk
Operators moeten ook snel nieuwe diensten gaan ontwikkelen aangezien de oude steeds minder geld gaan opleveren. Operators die echt willen slagen moeten hierbij voorop gaan lopen op de competitie. In 2016 blijven de operators last ondervinden van OTT-diensten. In relatie tot dit, laat 2016, aldus de onderzoekers, een grote vlucht zien in de uitrol van VoLTE en HD Voice via IPX. De specialisten raden telecomoperators aan om verkeer van deze nieuwe diensten op hun netwerken prioriteit te geven om deze diensten financieel te kunnen laten bloeien. Tegelijkertijd moeten operators echt gaan plannen wat 5G hen de komende jaren gaat brengen. Vooral als het gaat om de inzet van 5G voor het Internet of Things, zo stelt het onderzoek. Het IoT kan namelijk hun businessmodel ingrijpend gaan veranderen.

Weet wat je biedt

De communicatie-experts besluiten hun onderzoek met een belangrijk advies aan telecomoperators. Zij moeten beter gaan vaststellen wat zij hun eindgebruikers nu precies bieden. Niet alleen voor hun bestaande klanten, maar ook voor mogelijke nieuw doelgroepen. De telecommarkt verandert in snel tempo en de operators moeten snel op deze veranderingen reageren. Het aanpassen van de marketing is daarom belangrijk. Er moeten nieuwe kanalen komen om de boodschap die telecomoperators hebben snel te kunnen verspreiden en om goed duidelijk te kunnen maken wat zij precies doen, aldus Ilex Content.

Advertenties