Apps voor mobiel betalen en gezondheidszorg nemen in populariteit toe

18 december 2015

ING-570x350In Nederland worden steeds meer mobiele apps voor mobiele betalingstoepassingen en voor gezondheidstoepassingen op smartphones geïnstalleerd. Dit stellen onderzoekers van Telecompaper in een rapport.  Instant messaging app WhatApp mag zich ook nog steeds populair noemen.

Uit het onderzoek van de telecomspecialisten blijkt dat mobiele apps voor mobiele betalingstoepassingen in toenemende mate populair worden. Inmiddels zou, aldus de cijfers, op bijna een op de zes smartphones in Nederland een app staan voor mobiel betalen. In totaal gaat het hierbij om ongeveer 2 miljoen geïnstalleerde apps. Dit is een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2014. De apps worden ook vaker gebruikt, zo constateert het rapport verder. Apps voor mobiel betalen worden nu gemiddeld 10 dagen per maand gebruikt. In het begin van dit jaar was dit nog 8 dagen per maand. Wel worden apps ook regelmatig geïnstalleerd, maar niet verder gebruikt. Ongeveer 15 procent van de respondenten geeft aan dat zij een geïnstalleerde app voor mobiele betalingstoepassingen nooit gebruiken.

Gezondheids-apps ook populairder
De experts van Telecompaper concluderen uit het onderzoek ook dat de gezondheids-app in Nederland sterk in opkomst is. In de maand februari van dit jaar zou p 16 procent van de Nederlandse smartphones een gezondheids-app zijn geïnstalleerd. Nu, in december, zou dit zin toegenomen tot 22 procent. Vooral zijn dit soort apps bij vrouwen populair, aldus de onderzoekers.

Nog altijd veel Whats App
Als het gaat om instant messaging apps, is in Nederland WhatsApp nog altijd de meest geïnstalleerde oplossing. In echt onderzoek geeft Telecompaper aan dat deze app op 91 van alle smartphones, 107 miljoen, aanwezig is en er is nog steeds een lichte stijgende lijn zichtbaar. Een jaar geleden was de app nog op 8,7 miljoen smartphones aanwezig. Opvallend volgens de onderzoekers is dat ook senioren vaker de app zijn gaan gebruiken. Inmiddels zou 80 procent van de 65 tot 80-jarigen deze app gebruiken.

Advertenties