IDC: Internet of Things blijft belangrijke groeifactor

15 december 2015

IoTHet Internet of Things (IoT) en aanverwante toepassingen blijven sterk groeien. Dit constateren de marktspecialisten van IDC in een onderzoek over de groei van de IoT-markt tussen 2015 en 2019. De regio Azië -Pacific is hiervoor erg belangrijk.

 

 

Het Internet of Things (IoT) zit nog steeds sterk in de lift. De komende vijf jaar, tussen 2015 en 2019 groeit deze markt flink, aldus de marktspecialisten in hun onderzoek. De komende vijf jaar groeit dit marktsegment jaarlijks met 17 procent. Boekt IoT in 2015 nog in totaal wereldwijd 698,6 miljard dollar aan omzet; over vier jaar, in 2019, is dat maar liefst bijna 1,3 biljard dollar. Vooral in de fabricage- en transportsector is het gebruik van IoT-toepassingen erg populair. In 2015 werd in deze sectoren respectievelijk 165,6 en 78,7 miljard dollar aan IoT uitgegeven. Snels groeiende sectoren zijn de komende jaren de verzekeringssector, jaarlijks 31,8 procent, de gezondheidssector en de consumentenmarkt.

Azië -Pacific meest belangrijke markt
De specialisten van IDC geven in hun onderzoek aan dat de groei van het IoT vooral voor rekening komt van de regio Azië –Pacific. Deze regio neemt ongeveer 40 procent van alle wereldwijde inkomsten uit het IoT voor zijn rekening. De markt in deze regio wordt door drie belangrijke factoren aangedreven. In de eerste plaats is dat de technologische investeringen van zich ontwikkelende landen niet gelijke tred hoeven te houden met die van volwassen markten. Hierdoor kunnen investeringen in het IoT makkelijker worden uitgerold. Ten tweede wordt in deze regio veel in het IoT geïnvesteerd door de overheid om de infrastructuur te verbeteren en lokale bedrijven te stimuleren. Voorbeelden hiervan zijn China, India en de Filippijnen. Tot slot is in deze regio een nieuwe klasse consumenten in opkomst die uitgaven aan goederen en diensten sterk stimuleert. Ook kopen zij vaker producten die IoT-elementen bezitten. Noord-Amerika volgt op een tweede en West-Europa op een derde plaats. De snelste groei signaleren de experts van IDC in regio’s als Latijns-Amerika, met 26,5 procent jaarlijkse groei, in West-Europa en in Centraal- en Oost-Europa.

Gebruik verschillend per regio
Uit het onderzoek blijkt verder dat het gebruik van IoT-toepassingen per regio sterk kan verschillen. In de regio Centraal- en Oost-Europa is het IoT vooral populair voor toepassingen in slimme gebouwen. In Latijns-Amerika wordt IoT steeds meer ingezet voor onderhouds- en veldtoepassingen. In de Azië worden IoT-toepassingen steeds meer ingezet bij verzekeringstoepassingen, zoals in auto’s. In Noord-Amerika is in-store contextual marketing steeds populairder aan het worden. Tot slot, zo geven de experts van IDC aan, worden IoT en M2M-toepassingen steeds meer toegepast in de auto-industrie voor et ontwikkelen van de connected car. Dit geldt in ieder geval voor vijf van de zes regio’s. Bekende toepassingen hiervoor zijn onder andere infotainment, beveiliging, noodtoepassingen en vehicle-tovehicle (V2V)-communicatie.

Advertenties