Quad play niet populair bij Nederlandse consument

14 december 2015

quadruple_tomcomNederlandse consumenten willen graag keuzevrijheid bij het selecteren van hun mobiele, internet-, telefonie en televisiediensten. Dit constateren de marktonderzoekers van Telecompaper in een onderzoek. Desondanks blijft de afname van quad play gestaag toenemen.

 

Nederlandse consumenten zijn niet gecharmeerd van het afnemen van zowel hun mobiele als internet-, telefonie en televisiediensten, quad play, bij een enkele aanbieder. Volgens de specialisten geeft in hun onderzoek 71 procent van de respondenten, zeven op de tien ondervraagden, aan dat zij dit niet graag willen. Vorig jaar was dit nog 67 procent. Zij vinden dat keuzevrijheid belangrijk is en is er dus geen reden om al hun telecomdiensten bij een partij af te nemen. Belangrijke argumenten tegen quad play zijn onder meer dat zij met quad play geen invloed meer hebben op het mobiele telefoongebruik van gezinsleden. Iets meer dan de helft van de tegenstanders, 52 procent, geeft dit aan. Daarnaast geven vier van de tien respondenten aan at zij wel willen bundelen, maar dan geen vaste telefonie meer willen hebben. Op deze manier gaat quad play dan niet op.

Gestage groei

Ondanks het blijkbare verzet van veel Nederlandse consumenten tegen quad play, blijkt uit de cijfers van de telecomexperts wel dat het aantal quad play-abonnementen in Nederland gestaag toeneemt. In het tweede kwartaal van dit jaar hadden inmiddels ongeveer 250.000 een quad play-abonnement. Consumenten nemen volgens het onderzoek graag een quad play-abonnement wanneer zij recht hebben op bepaalde voordelen. Dit zijn bijvoorbeeld extra MB’s in de mobiele bundel of extra televisiezenders. 65 procent van de respondenten geeft dit aan. Ongeveer vier vijfde van de respondenten geven aan dat zij de afname van vaste en mobiele diensten van een enkele aanbieder interessant vinden wanneer dit een prijsvoordeel oplevert ten aanzien van het afnemen van diensten bij meerdere aanbieders.

Advertenties