Home > Branchenieuws, Breedband, Consumenten, FttH, Glasvezeltechnologie, Internet, Kabeltechnologie, Nederland, Onderzoek, Vast breedbandinternet > Nederlandse breedbandtoegang van huishoudens bijna verzadigd

Nederlandse breedbandtoegang van huishoudens bijna verzadigd

8 december 2015

router1Bijna alle Nederlandse huishoudens beschikken nu over breedbandtoegang. Dit blijkt uit de laatste kwartaalcijfers over de Nederlandse breedbandmarkt van de experts van Telecompaper. De groei zal de komende jaren langzaam afnemen.

Uit de cijfers over het derde kwartaal van dit jaar van de telecomexperts blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt in het derde kwartaal verder bleef groeien. De breedbandtoegang van huishoudens groeide in dit kwartaal met 2,9 procent naar een totaal van 92,5 procent. Vergeleken met een jaar eerder is dit een groei van 2,4 procent en met het tweede kwartaal van 2015 met 1 procent. In totaal zijn er nu in ons land 7,093 miljoen breedbandaansluitingen. De experts verwachten dat in heel 2015 de Nederlandse breedbandmarkt met 2,6 procent groeit.

chart

Glasvezel belangrijkste groeisector
Glasvezel blijft de belangrijkste groeisector als het gaat om breedbandaansluitingen in Nederland, zo constateert het kwartaalonderzoek verder. In Q3 2015 groeide het aantal glasvezelbreedbandverbindingen met 5,8 procent. Dit is nu 13 procent van de hele breedbandmarkt. Het aantal kabelbreedbandverbindingen groeide, na een daling in het tweede kwartaal van dit jaar, in Q3 2015 weer met bijna 1 procent. Kabel vertegenwoordigt nu in totaal 3,28 miljoen verbindingen en is daarmee de meest gebruikte technologie. Breedband via een DSL-verbinding blijft dalen. In Q3 2015 daalde het marktaandeel van deze soort breedbandverbindingen met 0,4 procent tot 2,9 miljoen breedbandverbindingen. Het marktaandeel van DSL ligt nu iets onder de 41 procent. De grootste aanbieder van breedbandverbindingen is Ziggo. Ziggo noteerde in Q3 2015 een groei van 29.000 verbindingen. Toch groeit de nummer twee op de Nederlandse breedbandmarkt KPN en haar zustermerken Telfort en XS4ALL harder. KPN wist in Q3 2015 31.000 nieuwe aansluitingen bij te schrijven. Het marktaandeel van Ziggo is nu 43,6 procent en dat van KPN 40.5 procent.

Toekomstige ontwikkelingen
Voor komend jaar, 2016, voorspellen de marktexperts van Telecompaper dat de Nederlandse breedbandmarkt in zijn geheel met 2 procent zal groeien. Dat is ten opzichte van dit jaar dus een daling. Glasvezel en kabel blijven groeien en compenseren de voortgaande daling van het aantal DSL-verbindingen. Voor de langere termijn, tussen 2015 en 2019, wordt een jaarlijkse groei van 1,9 procent voorspeld door de onderzoekers.

Advertenties