Chinese fabrikanten veroveren ook markt wearables

8 december 2015

wearablesChinese fabrikanten zijn naast de smartphonemarkt ook bezig de markt voor wearables te veroveren. Dit blijkt uit een recent kwartaaloverzicht van de marktspecialisten van IDC.

 

 

Uit het kwartaaloverzicht over het derde kwartaal van dit jaar van de wereldwijde wearablesmarkt blijkt dat, net als bij de wereldwijde smartphonemarkt, Chinese leveranciers de aanval hebben ingezet op de huidige marktleiders. In het derde kwartaal van dit jaar groeide de mondiale afzet van wearables met 197,6 procent naar een totaal van 7,1 miljoen verscheepte units. Dit is een verdriedubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Schermafbeelding 2015-12-07 om 10.32.12

Bedreiging gevestigde merken
De bedreiging van de gevestigde merken blijkt vooral uit de concurrentie die Apple en Samsung krijgen. Apple is met zijn Apple Watch nu tweede op de markt van wearables met een aandeel van 18,6 procent. Fitbit is nog steeds marktleider met 22 procent. Apple wordt echter bedreigd door de opkomst van de Chinese fabrikant Xiaomi wiens marktaandeel met 0,4 procent steeg naar 17,4 procent. Een andere gevestigde fabrikant, Samsung, werd in Q3 2015 op de wearablesmarkt voorbijgestreefd door de opkomende Chinese fabrikant XTC. XTC deed dit met de verkoop van slechts een enkel slim draagbaar device voor kinderen. Kortom China komt eraan en dat zal nog wel even duren, aldus de

Advertenties