Strategy Analytics: Smartphonemarkt wacht weer nieuwe trends

7 december 2015

smartphonesDe onderzoekers van Strategy Analytics signaleren voor 2016 weer een aantal kenmerkende trends. Niet technologie wordt dominant, maar juist zaken binnen het ecosysteem, zo concluderen de experts.

 

 

Uit het onderzoek van de marktspecialisten komen drie belangrijke trends voor de smartphonemarkt in 2016 naar voren. Opvallend gaat het hierbij niet zozeer om technologische vernieuwende zaken, maar vooral trends die het ecosysteem rondom smartphones raken. Zo geven de experts als eerste belangrijke trend aan dat het financieren van smartphones voor eindgebruikers in de loop van 2016 de norm gaat worden. Deze financiering zal vaker de vorm van krijgen van het lease-to-own en installment-abonnementen. Deze gaat nu ook direct van de hardwareleveranciers komen, zodat mobiele operators het moeilijker gaan krijgen om met smartphones in combinatie van abonnementen nieuwe klanten te trekken of bestaande te behouden. De komst van Apple’s iPhone Upgrade Program, waarbij klanten een ‘abonnement’ kunnen nemen op de nieuwste iPhone die de leverancier op de markt brengt en daarbij dus alleen een sim-only hoeven aan te schaffen, is hiervan een voorbeeld. Ook de Chinese leverancier ZTE werkt aan een dergelijk hardware-abonnement.

Verschuivingen binnen Aziatische markt
Een tweede trend die de experts signaleren is dat de smartphonemarkt binnen de grootse afzetregio ter wereld, Azië, gaat veranderen. Zo verdwijnt China volgend jaar als grootste smartphonemarkt binnen de regio en zal worden ingehaald door India. Verzadiging is hiervan, aldus het onderzoek, de voornaamste reden van. Naast India zal ook Indonesië meer smartphones af gaan zetten. Beide landen zijn in2016 verantwoordelijk voor ongeveer 13 procent van de wereldwijde smartphoneverkoop en zijn de snelst groeiende landen in de mondiale top 10 tussen 2016 en 2020 . India zal tegen 2017 de Verenigde Staten gaan passeren, zo voorspelt het onderzoek verder. Tot slot zal ook de productie van smartphones zich sneller naar beide landen gaan verplaatsten in plaats van China. Belangrijkste reden hiervoor is dat leveranciers met hun productie graag dichterbij de grote vraag willen zitten, aldus Strategy Analytics.

Smart watches meer verkocht
Tot slot geven de experts als derde belangrijke trend aan dat de verkoop van smart watches vanaf dit kwartaal tot in 2016 flink zal gaan groeien. Zij voosrpellen een groei van maar liefst 57 procent, zeker als volgend jaar zich een nieuwe generatie smart watches zich gaat aandienen. De groei van het aantal smart watches zal ten koste gaan van dedicated fitness trackers.

Advertenties