Tabletmarkt blijft in mineur

4 december 2015

ipad-pro-microsoft-office-100613594-largeDe wereldwijde tabletmarkt gaat dit jaar minder verkoop en omzet noteren dan in 2014. Dit constateren de specialisten van IDC in hun meest recente kwartaalonderzoek over de wereldwijde tabletverkoop.

 

Volgens het kwartaalonderzoek van de marktspecialisten van IDC blijft de wereldwijde tabletmarkt in 2015 dalen. Aan het einde van dit jaar zal de wereldwijde afzet van tablets ongeveer 211,3 miljoen stuks bedragen. Dit is 8,1 procent minder dan in heel 2014, aldus de onderzoekers. Belangrijkste reden voor de verminderde afzet van tablets is dat eindgebruikers steeds meer geïnteresseerd zijn in tablets die met een vast toetsenbord kunnen worden gecombineerd en dan een soort laptop vormen. De markt voor detachable tablets is in het afgelopen jaar flink toegenomen. Eindgebruikers willen graag een tablet die hen meer productiviteit oplevert en zij worden daarbij geholpen door de hardwareleveranciers. Microsoft, Google en Apple gaan op het gebied van detachable tablets nu flink de concurrentie met elkaar aan. Uit ander onderzoek zou blijken dat het marktsegment voor detachable tablets in 2016 zal verdubbelen en meer dan 75 procent groei zal kennen dan in 2015.

Overige trends

De overgang naar detachable tablets heeft ook te maken, aldus het kwartaalonderzoek, met de opkomst van Windows als besturingssysteem voor tablets en de omslag van Apple naar detachable tablets met de introductie van de iPad Pro. Volgens de onderzoekers gaat het marktaandeel van op Windows gebaseerde tablets tegen 2019 verdubbelen. Met de komst van de iPad Pro gaat Apple zich daarnaast meer richten op de zakelijke markt en pro-consumers, besluiten de experts.

Advertenties