Telecomoperators dringen door in de wereld van betaaltelevisie

2 december 2015

iptv1Telecomoperators worden steeds grotere spelers op het gebied van betaalde televisiediensten. Dit blijkt uit onderzoek van de marktsexperts van Ovum. Vooral via IPTV blijven deze diensten de komende jaren populair.

 

Uit het onderzoek van de Britse marktspecialisten hebben telecomoperators nu ongeveer een vijfde van het totaal aantal betaalde televisediensten in handen. Tegen het eind van 2014 lag dit op een wereldwijd totaal van ongeveer 140 miljoen consumentenaansluitingen. Gedurende dit jaar steeg dit aantal naar 177 miljoen of ongeveer 19 procent van het totaal aantal wereldwijde betaalde aansluitingen voor betaaltelevisie.

IPTV favoriete technologie
Uit het onderzoek blijkt verder dat IPTV voor telecomoperators de meest favoriete technologie is om betaaltelevisie bij de eindgebruikers af te leveren. Andere technologieën die telecomoperators gebruiken, zijn kabel- en satellietverbindingen. Opvallend is dat de onderzoekers de groei van de betaaltelevisiediensten van telecomoperators in 2015 vooral toerekenen aan direct-to-home (DTH)-satellietverbindingen. Dit komt vooral dat in het afgelopen jaar veer leveranciers van betaaltelevisiediensten via de satelliet zijn overgenomen door of gefuseerd met telecombedrijven.

Toekomstige ontwikkelingen
Voor de nabije toekomst verwachten de marktonderzoekers van Ovum dat het marktaandeel betaaltelevisie via telecomoperators de komende vijf jaar, tot 2020 jaarlijks met 4 procent stijgt naar een totaal van 210.4 miljoen aansluitingen. IPTV zal hierbij de meeste aansluitingen voor zijn rekening nemen, ongeveer 50 procent van het totaal. Het aandeel kabel en satelliet komt op respectievelijk 12 en 37 procent te liggen. Daarnaast zullen telecomoperators zich ook steeds meer gaan richten om mobiele betaaltelevisiediensten, al dan niet via OTT-toepassingen, en hybride leveringsmethoden.

Advertenties