Innovatie belangrijk voor strategie mobiele operators

30 november 2015

6a00d8341c71f853ef017c389a1710970bMobiele operators moeten sterk inzetten op innovatie om uiteindelijk een zeer sterke omzetgroei te boeken. Dit stellen de marktexperts van Strategy Analyrics in een onlangs verschenen rapport. Vooral op de langere termijn zal dit zijn vruchten afwerpen.

Mobiele operators ontkomen niet aan het moeten innoveren om op langere termijn te overleven, zo stelt het rapport van de marktonderzoekers. Met het omarmen van innovatie binnen de organisatie, gaan mobiele operators beter de concurrentie aan met de opkomende OTT-spelers, veroveren zij meer aandacht van consumenten en brengen zij meer waarde binnen de digitale waardeketen. Aan innovatie, zo stelt Strategy Analytics, voegen mobiele operators onder meer zaken toe als een markt voor nieuwe diensten en producten en de kennis en technologie om een idee van prototype tot uiteindelijk het snel op de markt brengen van een daadwerkelijk toegepast product.

Geen winstfocus
De experts stellen wel dat mobiele operators wel daarbij op de langere termijn moeten denken. Volgens hen moet het de operators in eerste instantie bij innovatie niet gaan op het snel behalen van meer omzet, maar veel eerder moeten zij de directe behoeftes van de mobiele operators omarmen. Daarnaast moeten zij er bij innovatie vanuit gaan dat zij pas via vele innovatieve trajecten de mogelijkheid vergroten om meer marktaandeel te verkrijgen op gebieden zoals mobiele breedbandtoegang via 5G, het Internet of Things (IoT) en smart cities. Dan pas kunnen zij hun deel nemen van de miljarden dollars die deze markten nu waard zijn.

182564
Rijpe geesten
Het is ook belangrijk dat de geesten binnen de operators gelijkgestemd zijn om deze doelen te  bereiken. De onderzoekers van Strategy Analytics stellen dat er binnen operators een bepaalde gedachtegang moet heersen om van innovatie een succes te maken. Dit betekent dat de processen en de corporate cultuur binnen de operators eenzelfde belang moeten hebben als het kenniskapitaal en de technologie. In hun rapport noemen de onderzoekers een aantal grote operators die dit al in praktijk brengen, zoals AT&T, Deutsche Telekom, Orange, Telefónica, Verizon Wireless en Vodafone. Deze operators hebben duidelijke langetermijnstrategieën voor innovatie die zowel interne als externe elementen bevatten. Zij erkennen dat zij innovatie meten doen binnen een groter ecosysteem en in een open en samenwerkende omgeving. Pas dan kan innovatie plaatsvinden op gebieden als netwerktechnologieën, klantenservice en zakelijke processen, aldus de experts.

Advertenties