Home > Branchenieuws, Consumenten, Mobiele devices, Mobiele diensten, Mobiele markt, Omzet, Onderzoek, Opkomende markten, Smartphones > Opkomende landen verantwoordelijk voor groei smartphoneverkoop

Opkomende landen verantwoordelijk voor groei smartphoneverkoop

27 november 2015

Samsung Electronics Co. Launches The Galaxy Note 4 Smartphone, Gear S Smartwatch And Gear Virtual-Reality HeadsetOpkomende landen zijn nog steeds verantwoordelijk voor de groei van de wereldwijde verkoop van smartphones. Dit stellen marktonderzoekers van Gfk op basis van de laatste cijfers over het derde kwartaal van dit jaar.

Uit de kwartaalcijfers over het derde kwartaal van 2015 van de marktonderzoekers blijkt dat in het derde kwartaal van 2015 de wereldwijde verkoop van smartphones met 7,4 procent toenam vergeleken met dezelfde periode in 2014. In totaal gingen er 323,7 miljoen smartphones over de toonbank. De verkoopomzet steeg in Q3 2015 met 5,9 procent ten opzichte van Q3 2014 naar een omvang van 8,4 miljard dollar.

GfK-Q3-2015-smartphone

Opkomende markten belangrijkste afzetregio’s
De onderzoekers stellen in hun kwartaalrapport dat de stijging van de verkoop in het afgelopen kwartaal vooral voor rekening kwam van opkomende markten. Zij noemen hier met name China, de APAC-regio (vooral India) en het Midden-Oosten als drijvers achter deze gestegen verkoop. Opvallend is echter wel dat een andere opkomende regio, Latijns-Amerika, negatieve cijfers schrijft. Vergeleken met Q3 2014 is de verkoop in die regio met -5 procent gedaald. Vooral tegenvallende verkopen in de belangrijkste markten, Brazilië en Argentinië, waren hier debet aan. Ook volwassen markten, zoals in Europa en in toplanden als Zuid-Korea, noteerden minder verkoop.

GfK-Q3-2015-smartphone-forecast

Verwachtingen voor 2016
De onderzoekers besluiten hun rapport met een verwachting voor volgend jaar. Voor volgend jaar verwachten zij een lichte verbetering van de smartphonemarkt. De markt groeit dan met ongeveer 8 procent ten opzichte van dit jaar. Voornaamste groeimarkten dan zijn China en Centraal Europa, maar het Midden-Oosten en de opkomende APAC-landen blijven de belangrijkste motor achter de groei. Deze laatste markten blijven profiteren van de huidige lage smartphonepenetratie en de opkomst van goedkope smartphones.

Advertenties