Stabilisatie van Nederlandse mobiele markt

27 november 2015

mobiel-abonnementenDe Nederlandse mobiele markt lijkt zich in het derde kwartaal van 2015 te hebben gestabiliseerd. Dit stellen de telecomspecialisten van Telecompaper op basis van kwartaalonderzoek over het derde kwartaal van dit jaar. Toch zal de komende jaren, net als in 2015, de gemiddelde jaarlijkse groei onder druk blijven staan.

 

 

In de kwartaalcijfers over Q3 2015 geven de experts aan dat de Nederlandse telecommark zich lijkt te  stabiliseren. De omzet uit diensten is in Q3 2015 met 2,2 procent toegenomen vergeleken met Q2 2015. Dit is tegen de trend in, aangezien de omzet uit mobiele telecomdiensten in Nederland in het derde kwartaal vaak lager is. Vergeleken met Q3 2014 is de omzet met slechts 1 procent gedaald. Vorig jaar was in dezelfde periode de omzet, vergeleken met een jaar eerder, met 7,4 procent afgenomen. Belangrijkste oorzaken hiervan zij, aldus het rapport, een mindere impact van tariefregulering en meer mobiel dataverkeer en een stijging van de omzet hieruit. De inkomsten uit mobiele data compenseerden in het afgelopen kwartaal steeds vaker de dalende inkomsten uit telefonie. Voor heel 2015 verwachten de specialisten nu dat de Nederlandse mobiele telecommarkt met 2 procent zal dalen naar een totale omzet van ongeveer 5 miljard euro.

KPN sterke marktleider
Het onderzoek keek natuurlijk ook naar de verdeling van de Nederlandse mobiele markt. Met een marktaandeel van 41 procent is KPN, mede door een groei van 1,5 procent in Q3 2015, nog steeds fier marktleider. T-Mobile, dat de tweede plek met 22 procent in beslag neemt, zag juist een omzetdaling van 2,2 procent. Vodafone noteerde, als derde speler, een bescheiden groei van 0,4 procent. Tele2, de vierde landelijke mobiele operator, heeft nu een marktaandeel van 3 procent in totaal. In totaal zijn er in Nederland nu 20,6 miljoen simkaarten, inclusief MVNO’s en exclusief M2M, in omloop.

Verwachting komende jaren

Voor de komende vijf jaar, tussen 2014 en 2019, verwachten de specialisten van Telecompaper dat de Nederlandse mobiele markt blijft krimpen. Deze jaren zal de markt gemiddeld dalen met 0,9 procent naar een totale omzet in 2019 van tussen e 4,8 en 4,9 miljard euro. Dit komt, aldus het kwartaalrapport, onder meer doordat de inkomsten uit mobiele data nog steeds niet de tegenvallende inkomsten uit telefonie compenseren, er een vertraagde invloed blijft bestaan van de economische tegenwind in Nederland en mogelijke andere invloeden door wijzigingen in wet- en regelgeving. De druk op de inkomsten van de Nederlandse mobiele operators is dan wel verlicht, maar de onderlinge concurrentie is nog sterk en zal ook voorlopig nog sterk blijven. Daardoor zal de prijsdruk blijven toenemen, zo besluiten de exp

Advertenties