Bedrijven gebruiken steeds meer zakelijke mobiele apps

23 november 2015

mobile-workerBedrijven gebruiken steeds meer mobiele apps om hun medewerkers productiever te laten zijn, processen te automatiseren en het contact met klanten te verbeteren. Dit constateert onderzoek van Strategy Analytics.

 

 

Volgens het onderzoek van de telecommarktspecialisten is het gebruik van zakelijke mobiele apps binnen bedrijfsomgevingen in 2014 en 2015 flink toegenomen. Het gebruik van deze mobiele apps verandert in snelle mate hoe bedrijven hun processen aansturen, hun medewerkers productiever maken en het contact met klanten en partners verbeteren. Uit het onderzoek blijkt dat bijna ieder bedrijf tenminste een mobiele app binnen de organisatie heeft uitgerold.

Sms belangrijke zakelijke mobiele dienst
De onderzoekers geven aan dat sms eigenlijk nog steeds de belangrijkste mobiele app is die zij zakelijk inzetten. Toch heeft dit zich, aldus Strategy Analytics, niet vertaald in de omzet uit sms of mms die mobiele operators noteren. Die blijven nog steeds dalen. De specialisten stellen dat zakelijke mobiele eindgebruikers, net als consumenten, steeds vaker gratis OTT-diensten gebruiken om met elkaar te communiceren. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat, met de komst van BYOD, zakelijke mobiele eindgebruikers ook gewone consumenten apps gaan gebruiken voor hun werk.

Meest gebruikte apps
Tot slot onderzochten de marktexperts welke zakelijke mobiele apps het meest worden gebruikt. Na sms/sms zijn dat apps voor sales force automation, field force automation en andere apps voor customer relationship management (CRM). Daarnaast gebruiken mobiele werkers vooral apps voor marketingdoeleinden, contact center-toepassingen en specifieke industriële apps. Apps voor supply chain management, inkoop, productie en opertaions en ERP-toepassingen worden het minst gebruikt door mobiele werkers.

Advertenties