Glasvezelbreedband neemt langzaam de wereld over

19 november 2015

Glasvezeljpg1236866468Glasvezelbreedband blijft wereldwijd meer eindgebruikers trekken dan andere breedbandtechnologieën. Dit blijkt uit recent onderzoek van de specialisten van Point-Topic. Het einde daarvan is volgens de onderzoekers nog niet in zicht.

 

 

Uit het onderzoek van de breedbandspecialisten blijkt dat er op dit moment wereldwijd meer eindgebruikers zijn van glasvezel als breedbandverbinding dan van kabel of koper. Inmiddels bedraagt het totaal aantal abonnees met een glasvezelverbinding meer dan 285 miljoen abonnees. Tien jaar geleden was dit 40 procent minder. De belangrijkste glasvezelmarkten zijn China en de Verenigde Staten.

techtime1-1024x666

Operators gaan meer investeren
De onderzoekers stellen dat, ondanks de nog huidige afwachtende houding van operators om veel te investeren in de uitrol van glasvezel, zij verwachten dat dit de komende jaren zal gaan veranderen. Vaak zal, aldus Point-Topic, blijken dat de kostenbesparingen in de operationele kosten door het implementeren van glasvezel veel groter zijn dan de CAPEX. Vooral in nieuwe breedbandmarkten en in markten met veel vraag naar hoogwaardige internetverbindingen zal glasvezel de belangrijkste keuze zijn, aldus het onderzoek. De onderzoekers constateren verder nog dat glasvezelverbindingen in volwassen markten nog vooral een VDSL-terminatie hebben.

techtime2-1024x508
Overige onderzoeksresultaten
Uit het onderzoek blijkt verder dat het totale aantal mondiale abonnees met een breedbandverbinding nu meer dan 700 miljoen bedraagt. Ondanks de sterke opkomst van glasvezel groeien breedbandtechnologieën als kabel en koper gestaag door. Wel gaat hun marktaandeel achteruit. Het marktaandeel van kabelbreedbandverbindingen daalde de laatste vijf jaar met 6 procent. Bovendien concluderen dat vaste breedbandverbindingen nog niet overal de juiste verbindingen zijn. Op veel plekken in de wereld is vaste breedband nog niet goed beschikbaar of kan moeilijk beschikbaar zijn. Hier is dan ruimte voor niches als satellietverbindingen en mobiele breedband, zo geeft het onderzoek aan.

techtime3-1024x600

Advertenties