Home > Branchenieuws, Mobiele devices, Mobiele diensten, Mobiele markt, Mobiele toepassingen, Onderzoek, Tablets > Gartner: Tabletmarkt blijft onder druk staan

Gartner: Tabletmarkt blijft onder druk staan

19 november 2015

tablet2De wereldwijde markt voor tablets blijft onder druk staan, vooral in volwassen markten. Dit blijkt uit onderzoek van de marktexperts van Gartner. Voorlopig blijft deze markt nog erg onstabiel.

 

 

Tablets lijken uit de gratie te zijn en de verkopen blijven dalen. In een recent onderzoek onder 19.000 consumenten constateren de marktspecialisten dat ongeveer 17 procent van de respondenten van plan is om het komende jaar een tablet aan te schaffen. Dit betekent dat slechts minder dan een op de vijf eindgebruikers in volwassen markten van plan is om het komende jaar een tablet aan te schaffen.

Oorzaken

In het onderzoek geven de experts aan dat de belangrijkste oorzaak van de dalende belangstelling voor tablets in volwassen markten komt door verzadiging. Zo heeft 66 procent van de huishoudens in de Verenigde Staten de beschikking over een tablet. Een kwart hiervan heeft zelfs de beschikking over twee tablets of meer. De onderzoekers geven daarnaast aan dat het bij tabletinnovatie niet meer draait om de hardware, maar om de applicaties. Vaak kunnen nieuwe apps gewoon op oude devices nog worden gebruikt, onder meer doordat fabrikanten gratis updates van de mobiele besturingssystemen pushen. Ook zijn eindgebruikers minder in hardware geïnteresseerd en meer in apps en hoe devices in de cloud met elkaar samenwerken.

Innovatie moet churn tegengaan
De experts concluderen in hun onderzoek dat tabletfabrikanten met nieuwe interessante innovatieve devices of upgrades voor tablets moeten komen om de churn van de verkoop tegen te gaan. In het slechtste geval zullen huidige tabletbezitters nooit upgraden of een nieuw tablet kopen, aangezien phablets en andere twee-in-een devices meer waarde bieden. Hierdoor kan zelfs de penetratie van de tablets in huishoudens in volwassen markten onder de 40 procent vallen. Ook valt er weinig positiefs te meden vanuit opkomende markten. Deze markt heeft nog een te lage penetratie en de vooral interesse in low-cost tablets. Doordat er ook weinig WiFi beschikbaar is, gaat interesse in deze markten vooral uit naar tablets met mobiele verbindingen, maar die hebben sterke concurrentie met entry-level smartphones met schermen van groter dan 5.5-inch. Kortom: de wereldwijde tabletmarkt blijft onstabiel.

Advertenties