Consument kiest mobiele operator vaker op maandelijkse kosten

18 november 2015

8915353993246Nederlandse consumenten letten bij het selecteren van hun mobiele operator steeds vaker op de maandelijkse kosten van hun mobiele abonnement. Dit stellen de telecomspecialisten van Telecompaper. Daarnaast kiezen Nederlandse mobiele bellers ook steeds vaker voor een smartphone en letten ook op de prijs.

Nederlandse consumenten worden steeds prijsbewuster bij de aanschaf van mobiele abonnementen. Uit het onderzoek van de telecomspecialisten onder 12.000 respondenten blijkt dat de maandelijkse kosten voor hen steeds vaker een rol spelen. Gaf in het eerste kwartaal van 2015 nog 43 procent van de respondenten aan dat dit het voornaamste selectiecriterium was; in het derde kwartaal van dit jaar was dit met 5 procent toegenomen naar 48 procent. Specifieke redenen worden hiervoor niet gegeven.

Smartphone wint het van feature phone
Uit het onderzoek blijkt verder dat het smartphonegebruik in Nederland toeneemt. In het derde kwartaal van 2015 had ongeveer 84 procent van de respondenten een smartphone. De onderzoekers geven echter aan dat de bij de keuze voor een smartphone Nederlanders ook steeds meer de prijs een rol laten spelen. Volgens het onderzoek zou prijs als belangrijkste selectiecriterium voor een smartphone tussen Q1 2015 en Q3 2015 met drie procent zijn gestegen. Bij de smartphonebezitters zijn de iPhone van Apple en de toestellen van Samsung mateloos populair. Jongeren hebben vaker een iPhone, ouderen vaker een van de vele modellen van Samsung. Microsoft is op smartphonegebied niet populair, maar, door de overname van Nokia, weer wel op het gebied van feature phones. Tot slot is verder opvallend dat Samsung de laatste tijd meer feature phones in Nederland lijkt te verkopen.

Advertenties