Deloitte: Adoptie 4G groeit in Nederland het hardst

13 november 2015

4g-phone-mrt.2015Nederland kende het afgelopen jaar de sterkste groei van het aantal actieve 4G-verbindingen vergeleken met andere landen in Europa. Dit constateren de telecomexperts van het accountants- en advieskantoor Deloitte in hun jaarlijkse Global Mobile Consumer Survey. Daarnaast stijgt in Nederland het aantal sim-only abonnementen, zo constateert het rapport verder.

 

Nederlanders gaan steeds vaker 4G gaan gebruiken. Volgens het onderzoek van de accountants- en adviesorganisatie steeg het aantal actieve 4G-verbindingen in ons land in het afgelopen jaar met maar liefst 192 procent. Van alle in het rapport onderzochte Europese landen is dit de hoogste stijging. Inmiddels beschikt daarom al 35 procent van de ondervraagde Nederlandse mobiele eindgebruikers over 4G. Alleen in Noorwegen en Finland ligt de marktpenetratie van de allerlaatste mobiele technologie nog hoger.

Uitstekende infrastructuur

Een belangrijke reden voor de grote populariteit van 4G in Nederland is, aldus de experts van Deloitte, de uitstekende staat van de mobiele infrastructuur in ons land. Volgens de onderzoekers worden de Nederlandse mobiele netwerken tot de beste in Europa gerekend en zij bieden een goede eindgebruikerservaring. Nu de beschikbaarheid van 4G toeneemt, alle vier de mobiele operators met een 4G-licentie hebben al landelijke dekking of krijgen dit begin 2016, en de tarieven voor 4G iets dalen, neemt volgens Deloitte het aantal eindgebruikers in ons land toe. De adoptie van $G leidt ook tot frequenter gebruik van mobiele devices in ons land, onder meer voor e-mailen en online zoeken, maar ook vaker voor streaming en social media. De experts geven in het onderzoek aan dat een Nederlandse eindgebruiker van 4G gemiddeld 3 GB aan mobiele data verbruikt. Eindgebruikers van 3G gebruiken gemiddeld minder dan 1 GB aan mobiele data.

Meer sim-only

Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders vaker overstappen naar sim-only. Had in 2014 nog 16 procent van de ondervraagde mobiele eindgebruikers een sim only-abonnement, nu s dat gestegen naar 37 procent. Belangrijkste ooraak van de toename van sim-only is, aldus Deloitte, dat mobiele eindgebruikers steeds vaker een tweedehands toestel gebruiken of van een familielid krijgen. Ongeveer 13 procent van de Nederlandse respondenten heeft zijn of haar toestel op de tweedehandsmarkt gekocht.

Advertenties