Home > Branchenieuws > Zakelijke markt grotendeels over op glasvezel

Zakelijke markt grotendeels over op glasvezel

9 november 2015

2213773-datacenter-gigabit-cable-hightech-high-availability-and-performance-switchNederlandse bedrijven gebruiken voor hun breedbandverbindingen al grotendeels glasvezel. Dit blijkt uit een recent onderzoek van de marktspecialisten van Computer Profile. De afgelopen vijf jaar lieten een sterke groei zien.

 

 

Uit het onderzoek van de marktonderzoekers blijkt dat in de afgelopen vijf jaar, sinds, 2010 het aantal zakelijke glasvezelverbindingen flink is toegenomen. De experts spreken in hun onderzoek van een toename van maar liefst 80 procent. In 2010 was nog 41 procent van de door Nederlandse bedrijven gebruikte breedbandverbindingen een glasvezelverbinding; in 2015 is 73 procent van het aantal zakelijke breedbandverbindingen een glasvezelverbinding. De stijging van glasvezel gaat volgens de onderzoekers wel ten koste van het aantal DSL-lijnen en speciale huurlijnen. Het onderzoek geeft aan dat deze breedbandverbindingen voor Nederlandse bedrijven de afgelopen vijf jaar met wel 60 procent zijn afgenomen.

Connection_types

Sectoren en aanbieders
Uit het onderzoek blijkt dat glasvezelverbindingen op dit moment het meest worden gebruikt in de Nederlandse onderwijssector. Ongeveer 87 procent van de breedbandverbindingen in deze sector is een glasvezelverbinding. Initiatieven als SurfNet zijn hier duidelijk een belangrijke aanjager. Binnen de handelssector en in de industrie is 6 procent een huurlijn. Breedband over koper (DSL) is met een marktaandeel van respectievelijk 23, 22 en 21 procent van het totaal aantal breedbandverbindingen binnen deze sectoren nog steeds sterk aanwezig. Vooral mkb-bedrijven gebruiken vaak, 27 procent, nog een DSL-breedbandverbinding. KPN is als leverancier de absolute dominante partij als het gaat om zakelijke breedband. Ongeveer 43 procent van de respondenten uit het onderzoek geeft aan dat zij een breedbandverbinding bij deze operator afnemen. Andere aanbieders lijken stabiel te zijn, hoewel Ziggo, in de periode van de afgelopen vijf jaar, elk jaar weer een procentpuntje lijkt te groeien. Vodafone groeide in de periode 2010-2015 van 2 procent marktaandeel naar 7 procent marktaandeel. Eurofiber groeide in de genoemde periode van 1 naar 4 procent. KPN-dochter XS4ALL ziet echter het marktaandeel flink dalen; van 13 procent in 2010 naar 5 procent in 2015.

Providers_dataverbindingen

Verbindingen bedrijfslocaties
Het onderzoek keek ten slotte ook naar hoe bedrijven de verbindingen met eventuele nevenlocaties hebben geregeld. Ruim tweederde van de bedrijven die een nevenlocatie heeft, gebruikt een WAN-verbinding. Vooral overheidsinstellingen hebben deze verbindingen. Binnen de commerciële sector zijn de verschillen kleiner; vooral in de industrie en ICT-sector vanwege buitenlandse vestigingen.

WAN_connecties

Advertenties
Categorieën:Branchenieuws