Investeringen in mobiele infrastructuur stabiliseren zich

5 november 2015

mobile-tower-370x264De wereldwijde investeringen in mobiele infrastructuur, vooral mobiele backhaul, gaan zich de komende vier jaar stabiliseren. Dit constateren de marktexperts van IHS-Infonetics in een onderzoek.

 

 

Volgens de marktspecialisten zal de wereldwijde groei aan uitgaven aan mobiele backhaul tussen 2015 en 2019 ongeveer tot een bedrag van maar liefst 45 miljard dollar. Vooral zal dit bedrag in deze periode aan macro cell-toepassingen worden gespendeerd. Wel constateren de onderzoekers dat de groei van dit marktsegment zich stabiliseert. Dit komt vooral doordat de groei van het aantal LTE-netwerken dat door mobiele operators wordt uitgerold aan het afnemen is. Veel operators bevinden zich volgens de experts in de laatste fase van hun LTE-uitrol, waardoor de meeste mobiele netwerken al van een vernieuwde of verbeterde mobiele backhaul zijn voorzien. Wel zien ze voor de langere termijn verbetering, onder andere door verdere uitrol van LTE in opkomende markten en de komst van 5G.

ms15_mbk_1h15_chart
Resultaten deelsegmenten

Wat betreft de verschillende onderdelen van de mobiele backhaulmarkt blijkt dat IP/Ethernet-apparatuur de voornaamste kracht is achter de hele markt. Dit vanwege de constante groei van het mobiele datagebruik. Het meeste geld werd vorig jaar, in 2014, uitgegeven aan microwave radio-toepassingen. De uitgaven voor dit deelsegment bedroegen ongeveer 47 procent van het totaal aantal uitgaven. Door de groei van het aantal glasvezel- en ethernetverbindingen voor mobiele backhaul zal het aantal uitgaven voor dit deelsegment wel gaan dalen, zo geeft IHS-Infonetics aan. De vraag naar toepassingen voor LTE en de uitbreiding van 3G en het verbeteren van de backhaulcapaciteit blijft sterk, maar staat meer onder druk. Vooral omdat de uitgaven aan dit soort toepassingen nog niet echt bijdragen aan een groei van de omzet van mobiele operators. Mobiele operators gaan daarom steeds meer letten of de investeringen  in LTE en 3G wel leiden tot omzetgroei en passen daarop hun beleid aan.

Advertenties